نحوه رسیدگی غیابی به جرایم متهمان فراری

محاکمه غیابی یکی از اشکال رسیدگی به پرونده های قضایی است که قانونگذار برای شرایطی که متهم یا خوانده در دادگاه حضور نمی یابد، تعریف کرده است،زیرا در یک پرونده، علاوه بر حقوق شاکی یا همان بزهدیده و جامعه، باید حقوق متهم نیز مورد توجه قرار گیرد.

در بعضی از پروندهها، نهتنها متهم یافت نمیشود بلکه در هیچ یک از مراحل رسیدگی نیز حضور نمییابد و به همین دلیل قانونگذار مقررات خاصی را برای چنین مواردی پیشبینی و عنوان کرده است که وقت رسیدگی با ذکر نوع اتهام در یکی از روزنامههای کثیرالانتشار یا محلی درج میشود و دادگاه به صورت غیابی، رسیدگی کرده و رای مقتضی صادر میکند.

یکی از حقوق مسلم متهمان، حق دفاع است که بر اساس آن متهم میتواند شخصاً در دادسرا و دادگاه حضور یافته و از خود دفاع کند یا وکلای مدافع به دفاع بپردازند. طبق ماده ۳۸۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲، هر یک از طرفین میتوانند حداکثر سه وکیل به دادگاه معرفی کنند.

این موضوع در حالی است که چنانچه متهم اقدام به فرار کند، قانونگذار برای تامین و حفظ حقوق بزهدیده و جامعه، رسیدگی غیابی را تجویز میکند؛ بدین نحو که متهم از طریق نشر آگهی، به مرجع قضایی احضار میشود و در صورت حاضر نشدن و دفاع غیابی، محکومیت مییابد، اما حق دفاع متهم پس از آگاهی از پرونده تشکیلشده و رای صادره، برای وی محفوظ است که در این صورت میتواند از دادنامه صادره واخواهی کند و از این طریق است که حق متهم برای دفاع از خود، با تجدید جلسه رسیدگی تامین میشود.