پیش بینی داوری در قانون پیش فروش آپارتمان ارائه طریق به طرفین اختلاف است که بالقوه می توانند به داور مراجعه کنند؛ بنابراین صدور قرار عدم صلاحیت به شایستگی هیات داوری قانون مذکور صحیح نیست؛ زیرا نهاد بالفعلی که ظرفیت ارجاع داشته باشد وجود ندارد.

شماره دادنامه قطعی :
۹۳۰۹۹۸۸۳۱۲۲۰۰۷۲۰
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۴/۰۳/۱۶

رأی خلاصه جریان پرونده

خانم الف. ن. در دادخواستی به طرفیت آقای الف.الف. ت. ایفای تعهدات وی را که از مبایعه نامه مورخ ۱۳۹۰/۱۲/۲۲ ناشی شده است مطالبه و خواستار شده است . شعبه ۲۲ دادگاه عمومی کرمانشاه به موجب دادنامه شماره ۰۰۰۶۷ – ۱۳۹۴/۲/۱۰ به استناد مواد ۱ و ۲۰ قانون پیش فروش ساختمان به صلاحیت هیأت داوران پیش بینی شده در آن قانون از خود نفی صلاحیت کرده و پرونده را در اجرای ماده ۲۸ قانون آیین دادرسی مدنی به دیوان عالی کشور فرستاده است . متن قرار دادگاه در هنگام شور قرائت خواهد شد . هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید . پس از قرائت گزارش آقای محمدرضا خسروی عضوممیز و ملاحظه اوراق پرونده درخصوص تعیین صلاحیت مشاوره نموده چنین رأی می دهد :

رأی شعبه دیوان عالی کشور

درخصوص اعلام عدم صلاحیت دادگاه عمومی کرمانشاه به اعتبار صلاحیت هیأت داوری پیش بینی شده در قانون پیش فروش ساختمان به شرحی که در قرار شماره ۰۰۰۶۷ – ۱۳۹۴/۲/۱۰ آن مرجع قضائی بازتاب یافته است با عنایت به این که پیش بینی داوری در قانون یاد شده ارائه طریق به اطراف اختلاف است که بالقوه می توانند برابر مقررات ماده ۴۵۴ به بعد قانون آیین دادرسی مدنی به داور مراجعه کنند و چون در آن قانون ، نهاد بالفعلی که ظرفیت ارجاع به آن وجود داشته باشد دیده نمی شود ، مستنداً به ماده ۲۸ قانون یاد شده با نقض قرار دادگاه پرونده را برای اتخاذ تصمیم قانونی به دادگاه صادر کننده قرار برمی گرداند.
عضومعاون و عضو معاون شعبه ۳۷ دیوان عالی کشور
غلامحسین حیدری – محمدرضا خسروی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *