مجازات تهمت زدن به همسر

بر اساس ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی ، در صورتی که شخصی ، به همسر خود ، تهمت رابطه نامشروع وارد نماید ، به مجازات جرم افترا محکوم خواهد شد . افترا ، همان تهمت زدن به دیگری می باشد ، بدون آنکه بتواند صحت آن را اثبات نماید . به عبارت دیگر ، اگر مردی ، همسر خود را متهم به جرم رابطه نامشروع نموده و نتواند از طریق یکی از راه های اثبات رابطه نامشروع ، این امر را ثابت نماید ، به مجازات افترا محکوم می شود که عبارت است از حبس از یک ماه تا یک سال یا تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری .

بر اساس قانون مجازات اسلامی ، در صورتی که یکی از زوجین ، به همسر خود ، تهمت برقراری رابطه جنسی ( زنا یا لواط ) را داده و نتواند اقدام به اثبات جرم زنا یا لواط نماید ، به استناد ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی ، به مجازات جرم قذف محکوم خواهد شد . جرم قذف ، مجازات حدی دارد که این مجازات ، عبارت است از ۸۰ ضربه شلاق حدی ؛ مگر اینکه زنا یا لواط با شهادت یا علم قاضی اثبات شده باشد و یا اینکه خود شخص ، تصدیق نماید که این چنین بوده است .

علاوه بر این موارد ، در صورتی که تهمت زدن به همسر ، بابت انجام سایر جرایمی باشد که در قانون مجازات اسلامی ذکر شده است ، باز هم شخص تهمت زننده ، پس از شکایت و پیگیری موضوع توسط همسر ، به مجازات تهمت زدن به همسر یا جرم افترا محکوم می شود که مجازات آن ، عبارت است از حبس از یک ماه تا یک سال و یا شلاق تا ۷۴ ضربه .