زوج در صورت انتقال اموال خود به دیگری باید پاسخگوی قیمت روز این اموال باشد و در فرضی که فروش صوری نباشد قیمت اموال به نرخ روز باید محاسبه و سهم زوجه تعیین گردد

تاریخ دادنامه قطعی :
۱۴۰۱/۰۶/۲۸

خلاصه جریان پرونده

در این پرونده ح. ا. در مورخه ۹۹/۷/۱۳ با تقدیم دادخواست به خواسته صدور گواهی عدم امکان سازش به طرفیت ن. ش. طرح دعوی نموده است. و اعلام کرده در مورخه ۹۱/۹/۱۲ با خوانده ازدواج نموده است. و قادر به ادامه زندگی نیست.شعبه در ۹۹/۹/۹ تشکیل جلسه داده است. خواهان به خواسته تاکید نموده است.تهمت به من زده است. خوانده پاسخ داده طلاق نمی خواهم سال ۹۴ قهر کرد رفت و از من شکایت سرقت لپ تاپ نمود یک خانه دو من است.با کلک گفت اشتی کنیم. اشتی کردیم خانه را فروخت و یک زمین خرید و سند را به نام مادرش زد یک ۲۰۶ هم داشت به نام مادرش کرد. نفقه از ۹۹/۵/۲۵ نداده است.یک دختر دو ساله داریم من پرستار بودم شغلم را گرفت ۸ سال زندگی داشتیم در خانه اش کارکردم. سال ۹۶ یک زمین خرید و به ۲۰۱ میلیون تومان فروخت وخانه فعلی را خرید با حساب بانکی خانواده اش کار می کند. در مورد مهریه اعسار داده است. زوج گفته از ۹۹/۶/۱ که به من تهمت زد که با یک خانم هستم من از خانه رفتم. ابروی من را برده است.نفقه داده ام کارهای خانه را خودش انجام داده است. در مورد اموال هم قبول ندارم. زمین متعلق به مادرم بوده فروخته است. خانه هم متعلق به مادرم است. ۲۰۶ را هم مادرم خریده است.و بعد فروخت مگان را هم مادرم خرید و فروخت من سوار می شوم. دادگاه قرار ارجاع به داوری صادر نموده است. داور زوج نظر به عدم سازش داده است. داور زوجه نظر به مخالفت زوجه با طلاق داده است. دادگاه به موجب دادنامه شماره ۹۹/۱۱/۳۰ گواهی عدم امکان سازش صادر و مقرر نموده ۱- مهریه حکم صادر شده ۲- نفقه از ۹۹/۵/۲۵ تا زمان اجرای صیغه طلاق پرداخت شود. ۳- نفقه ایام عده پرداخت شود. ۴- اجرت المثل پرداخت شود. ۵- جهیزیه تحویل زوجه مطابق لیست ص ۳۷ داده شود. ۶- در مورد اموال زوج دلیلی ارائه نشده است. ن. ش. نسبت به دادنامه اعتراض نموده است. و سند رسمی مورخه ۹۹/۱۰/۲۶ ( ص ۸۲ ) را ارائه نموده که به موجب ان خانه پلاک ثبتی ۲۸۸ را به بهنام ن. فروخته است.و طبق سند رسمی مورخه ۹۶/۶/۱۲ پلاک ثبتی ۹۹۹ اصلی با به مساحت ۵۸۵ متر را خریده است. ( ص ۷۹ ) مبایعه نامه ص ۷۴ ۳- مبایعه نامه ص ۷۵ پرونده که به موجب ان اتوموبیل ۲۰۶ توسط زوج در ۹۹/۱/۲۷ فروخته شده و در قبال ان اتوموبیل مگان خریداری شده است.زوج نیز اعتراض نموده و در مورد مبل توضیح داده که خودم خریدم و فاکتور دارم. شعبه به موجب دادنامه شماره ۱۴۰۰/۲/۱۱ دادنامه بدوی را تایید نموده است. خانم ن. ش. از دادنامه فرجامخواهی نموده و نسبت به تنصیف اموال ومیزان اجرت المثل معترض می باشد. که متن لایحه ایشان و پاسخ فرجامخوانده در زمان شور قرائت میگردد.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش اقای س. م. ت. عضو ممیز و ملاحظه اوراق پرونده در خصوص دادنامه شماره*۱۴۰۰/۲/۱۱ فرجامخواسته مشاوره نموده و چنین رای می دهد.
فرجامخواهی خانم ن. ش. نسبت به دادنامه شماره مورخه ۱۴۰۰/۲/۱۱ صادره از شعبه که به موجب ان با تایید دادنامه بدوی گواهی عدم امکان سازش به درخواست زوج صادر گردیده و زوجه نسبت به عدم رسیدگی به تنصیف اموال ومیزان اجرت المثل معترض می باشد. وارد و موجه است. زیرا اولا در مورد تنصیف اموال با توجه به اسناد رسمی ارائه شده توسط زوجه که حکایت از مالکیت زوج نسبت به پلاک ثبتی … در سال ۹۶ بوده و فروخته شده ( ص ۸۲ پرونده ) و پلاک ثبتی ۱… اصلی به مساحت ۵۸۵ متر و مبایعه نامه ارائه شده که در سال ۹۶ زوج خریداری نموده و مبایعه نامه ص ۷۵ پرونده در مورد فروش اتوموبیل ۲۰۶ و خرید اتوموبیل مگان صرف نظر از اینکه بعدا به نام مادرش یا دیگران نموده باشد. باید پاسخگوی قیمت روز این اموال باشد. زیرا مطابق اسناد ذکر شده مالکیت این اموال مربوط به ایشان است.و انتقال ان به دیگران در فرض اینکه صوری هم تلقی نشود. قیمت ان به نرخ روز باید محاسبه و سهم زوجه تعیین گردد. ثانیا در مورد اجرت المثل زوجه معترض است.و ضرورت دارد. مراتب به کارشناس ارجاع شود. لذا با توجه بمراتب ذکر شده مستندا بند ۵ ماده ۳۷۱ و بند الف ماده ۴۰۱ قانون ایین دادرسی مدنی دادنامه فرجامخواسته را نقض و پرونده جهت رسیدگی مجدد به دادگاه صادر کننده رای منقوض ارجاع می گردد.

با نقض و اعاده پرونده دادگاه تجدیدنظر پرونده راجهت رفع نقایص اعلام شده به دادگاه بدوی ارسال نموده است.ص ۱۱۵ دادگاه بدوی در مورد اعتراض زوجه و تعیین قیمت اموال زوج قرار کارشناسی صادر نموده است.ص ۱۵۰ کارشناس ارزش اتوموبیل ۲۰۶ زوج را بشرح ص ۱۷۵ اعلام نموده است.
و ارزش املاک نیز بشرح ص ۱۸۰ اعلام شده است.هیات کارشناسان دادگاه نیز میزان اجرت المثل را بشرح ص ۱۸۵ اعلام نموده اند با اعاده پرونده شعبه به موجب دادنامه شماره مورخه ۱۴۰۱/۳/۷ با اصلاح دادنامه بدوی از جهت اجرت المثل و تعیین ان و میزان تنصیف اموال و حق زوجه نسبت به ان دادنامه بدوی صادره از شعبه *را تایید نموده است.اقای ص. ا. به وکالت از زوج از دادنامه فرجامخواهی نموده که متن لایحه ایشان که در باب اعتراض به تنصیف اموال می باشد. و همچنین فرجامخواهی اقایان ا. د. و ع. ا. ب. ب. وکلای زوجه که ایشان هم نسبت به میزان تنصیف اموال معترض می باشند در زمان شور قرائت می گردد.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش اقای س. ت. عضو ممیز اوراق پرونده درخصوص دادنامه شماره *۱۴۰۱/۳/۷ فرجامخواسته مشاوره نموده و چنین رای می دهد.

رأی

فرجامخواهی ۱- ح. ا. با وکالت ص. ا. ۲- ن. ش. با وکالت ا. د. و ع. ا. ب. ب. نسبت به دادنامه شماره مورخه ۱۴۰۱/۳/۷ صادره از شعبه که به موجب ان با اصلاح و تایید دادنامه بدوی صادره از شعبه *گواهی عدم امکان سازش به درخواست زوج صادر گردیده وارد و موجه نیست و دادنامه فرجامخواسته باتوجه به درخواست طلاق ازناحیه زوج و تعیین حقوق زوجه با توجه به نظریه کارشناسان مطابق مقررات و موازین قانونی صادر و ایراد و اعتراض موجه و موثری که موجبات نقض دادنامه فرجامخواسته رامطابق مقررات مندرج در ماده ۳۷۱ قانون ایین دادرسی مدنی ایجاب نماید. از ناحیه وکلای فرجامخواهان ارائه نگردیده است.لذا مستندا به مواد ۳۷۰ و ۳۹۶ قانون مارالذکر با رد فرجامخواهی بعمل امده دادنامه فرجامخواسته را تایید و ابرام می نماید