دعوی اعسار از پرداخت مهریه و تقسیط آن و رای راجع به آن اعم از حکم یا قرار از شمول آرای قابل فرجام خارج بوده و قابلیت رسیدگی فرجامی را ندارد.

مستندات: 
ماده ۳۶۸ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی-

تاریخ دادنامه قطعی :
۱۴۰۰/۰۴/۰۲

خلاصه جریان پرونده

در این پرونده اقای غ. ت. ف. با وکالت ح. ف. ل. دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش تقدیم شعبه نموده و اظهار داشته موکل در تاریخ ۹۶/۱۰/۴ با خوانده ازدواج نموده و مهریه دویست میلیون تومان نصف عندالمطالبه و نصف دیگر عندالاستطاعه تعیین گردیده است.هنوز زندگی مشترک را شروع ننمودند به جهت عدم تفاهم اخلاقی از دادگاه تقاضای طلاق دارد. به علت اینکه موکل کارگر بوده و قادر به پرداخت مهریه بصورت نقد نمی باشد. لذا از دادگاه تقاضای تقسیط مهریه را نیز نموده است.دادگاه در تاریخ ۹۸/۱۲/۱۹ تشکیل جلسه داده و طرفین را جهت رسیدگی دعوت نموده است.وکیل خوانده اظهار داشته برابر ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده زوج باید تمام حقوق مالی موکله را پرداخت نماید. و با توجه به اینکه زوج ادعای اعسار از پرداخت مهریه نموده است.با توجه به تمکین مالی زوج تقاضای رد اعسار زوج را دارم. دادگاه قرار داوری صادر کرده و نظریه داوران را جلب کرده است.دادگاه قرار عدم صلاحیت به صلاحیت دادگاه بخش صادر نموده است.دادگاه از شاهدان زوج در مورد ادعای اعسار از پرداخت نقدی مهریه برابر صورت جلسه مورخ ۹۹/۸/۷ تحقیق نموده است.نظریه پزشکی قانونی مبنی بر غیر باکره بودن زوجه جلب گردیده است.درنهایت دادگاه در تاریخ ۹۹/۱۱/۲۶ مبادرت به صدور رای به گواهی عدم امکان سازش نموده است.سپس زوج نسبت به رای صادره مذکور در مورد نحوه تعیین تکلیف امور مالی زوجه دادخواست تجدیدنظرخواهی تقدیم داشته زوجه نیز نسبت به رای صادره بشرح لایحه وکیل خود دادخواست تجدیدنظرخواهی تقدیم داشته که پرونده جهت رسیدگی به شعبه ارجاع شده و دادگاه مذکور در تاریخ ۱۴۰۰/۲/۹ مبادرت به تایید دادنامه تجدیدنظرخواسته درخصوص صدور گواهی عدم امکان سازش و قرار عدم استماع دعوی در مورد خواسته اعسار و تقسیط مهریه نموده است.متعاقبا زوج نسبت به رای صادره معترض است.و از دیوان عالی کشور تقاضای فرجامخواهی نموده که پرونده جهت رسیدگی به شعبه ارجاع گردیده و مطرح رسیدگی می باشد.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش اقای ح. م. ه. عضو ممیز و ملاحظه اوراق پرونده درخصوص دادنامه شماره *فرجام خواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:

 رأی
درخصوص فرجامخواهی اقای غ. ت. ف. با وکالت اقای ح. ف. ل. نسبت به ان قسمت از دادنامه شماره مورخ ۱۴۰۰/۲/۹ شعبه که بموجب ان در مورد دعوی اعسار از پرداخت مهریه و تقسیط ان ضمن نقض دادنامه بدوی قرار عدم استماع دعوی بدوی خواهان ( فرجامخواه ) صادر گردیده است.با توجه به جامع اوراق پرونده و قطع نظر از صحت و سقم اعتراض مطروحه نظر باینکه دعوی اعسار از پرداخت مهریه و تقسیط ان یکی از خواسته های مطروحه در دادخواست بدوی بوده و رای راجع به ان اعم از حکم یا قرار از شمول ارای قابل فرجام مصرح در ماده ۳۶۸ قانون ایین دادرسی مدنی و قابلیت رسیدگی فرجامی را ندارد. بنابراین فرجامخواهی فرجامخواه بلحاظ غیرقابل فرجام بودن دادنامه فرجامخواسته قابلیت استماع و رسیدگی در دیوان عالی کشور را نداشته لهذا به تجویز ماده ۴۱۵ قانون ایین دادرسی مدنی قرار رد فرجامخواهی فرجامخواه صادر و اعلام میگردد. مقرر میدارد. پرونده از موجودی کسر و بمرجع ذیربط اعاده گردد.