دعوی اثبات وقوع معامله بیع، ترافعی نیست و ذینفع فقط می تواند پیرو وقوع معامله مال غیرمنقول، ادعای الزام طرف مقابل به تنظیم سند یا رعایت سایر آثار بیع را بخواهد.

تاریخ دادنامه قطعی : ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
شماره دادنامه قطعی : ۹۳۰۹۹۷۰۲۲۰۶۰۰۹۸۷

رای دادگاه بدوی :

در خصوص واخواهی آقای ح.ه. فرزند الف. با وکالت ی.ع. از دادنامه شماره ۹۳۰۲۹۷ مورخه ۱۳۹۳/۳/۳۱، نظر به اینکه وکیل واخواه به موجب دادخواست اعلام نموده که :
موکل مالک یک باب مغازه در میدان میوه و تره بار مرکزی تهران بوده و با درخواست واخوانده حجره مذکور از تاریخ ۱۳۹۰/۱/۵ تاکنون در اجاره وی بوده است و تا تاریخ ۱۳۹۳/۱/۵ اقدام به پرداخت اجاره بهای مربوطه نموده که قسمتی از چکهای اجاره بهاء به پیوست تقدیم میگردد،
در اسفند ماه ۹۱ واخوانده پیرو درخواستهای قبلی پیشنهاد خرید حجره مذکور را به موکل می دهد که پس از انجام مذاکرات و توافق اولیه موکل با پیشنهاد فروش حجره به صورت مشروط و در صورت موافقت خانواده موافقت مینماید.
موکل پس از مشورت با خانواده به دلیل مخالفت خانواده با فروش، در تاریخ ۱۳۹۱/۲/۲۲ در حضور شهود معرفی شده مراتب عدم تمایل فروش خود را اعلام و موضوع فروش منتفی میگردد.
واخوانده به شهادت شهود پس از آن تاریخ به کرّات جهت خرید حجره به موکل مراجعه که موکل به دلایل متعدد از فروش آن خوداری مینماید.
دادگاه با ملاحظه اظهارات طرفین و ملاحظه شهود از جمله نویسنده مبایعهنامه و شهودی که حتی پس از بیع در جریان قرار گرفتهاند، دلیل اثباتی مبنی بر فسخ معامله صورت گرفته از سوی واخواه اقامه نشده و از مؤدای شهادت شهود حتی ضعیفترین احتمال مبنی بر فسخ معامله قابل استنباط نمیباشد.
علیهذا دادگاه با استناد به ماده ۳۰۵ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی، ضمن رد اعتراض واخواه، دادنامه واخواسته را عیناً تأیید مینماید .رأی صادره حضوری، ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران میباشد.
رئیس شعبه ۱۸۱ دادگاه عمومی حقوقی تهران

رای دادگاه تجدیدنظر استان :

در خصوص تجدیدنظرخواهی ح.ه. با وکالت ی.ع. بهطرفیت م.ه. با وکالت ح.م. نسبت به دادنامه شماره ۵۲۸ مورخ ۱۳۹۳/۵/۲۷ صادره ازشعبه ۱۸۱ دادگاه عمومی حقوقی تهران، که بموجب آن حکم بر رد واخواهی نامبرده نسبت به دادنامه غیابی شماره ۲۹۷ مورخ ۱۳۹۳/۳/۳۱ ناظر به :
اثبات وقوع معامله بیع در خصوص غرفه شماره … سالن … موضوع مبایعهنامه عادی مورخ ۱۳۹۱/۱۲/۲۴ و نیز محکومیت تجدیدنظرخواه به پرداخت هزینه دادرسی در حق تجدیدنظر خوانده صادر و اعلام گردیده است.
دادگاه با توجه به مجموع اوراق پرونده و تحقیقات معموله و با لحاظ اینکه :
دعوی اثبات وقوع معامله بیع، ترافعی نیست و ذینفع فقط میتواند پیرو وقوع معامله، ادعای الزام طرف مقابل را به تنظیم سند یا رعایت سایر آثار بیع بخواهد
بنابراین دعوی خواهان بدوی به کیفیت مطروحه غیرقابل استماع تشخیص و مستنداً به مواد ۲ و ۳۵۸ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی، ضمن نقض دادنامه معترضٌعنه و نیز نقض دادنامه غیابی مذکور، قرار رد دعوی خواهان بدوی به لحاظ عدم قابلیت استماع به کیفیت مطروحه را صادر و اعلام مینماید. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه ۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه