در بزه زنا ادعای متهم مبنی بر داشتن علقه زوجیت موقت توسط دادگاه پذیرفته می شود

شماره دادنامه قطعی :

۹۴۰۹۹۸۰۲۲۵۶۰۰۱۰۵

تاریخ دادنامه قطعی :

۱۳۹۵/۰۷/۲۸

 
رأی خلاصه جریان پرونده :

خانم س. م. به وکالت از خانم م. ق. شکایتی علیه آقای م. ق. دایر بر زنای در حکم عنف  با شاکیه باین شرح که متهم و شاکیه در یک شرکت همکار بودند با  دعوت از شاکیه به بهانه پیدا  کردن کار به منزلش دعوت می کند و به شاکیه میگوید ازدواج نکرده ام بقصد ازدواج به شاکیه تجاوز و ازاله بکارت میکند درخواست رسیدگی مینماید م. ق. در تحقیق اظهار داشته متهم م. ق. در حالت بیهوشی بمن تجاوز کرده پس از تکرار اظهارات وکیلش اظهار میدارد که متهم در منزلش یک لیوان شربت داد که من پس از خوردن بیهوش شدم وقتی بهوش آمدم دیدم هم من و هم متهم لخت هستیم .

گفتیم چرا این کار را کردی وعده ازدواج داد و الان ازدواج نمی کند میگوید اگر ازدواج کنم زنم طلاق میگیرد سپس نشانه های از بدن متهم را بیان میکند ص ۶ پزشک پس از معاینه شاکیه اعلام مینماید پرده بکارت حلقوی متسع و مدخوله است مقعد گشادتر از حد معمول می باشد که میتواند براثر دخول جسم سخت با بیماری های مزمن حادث گردیده باشد ص۱۲ تاریخ معاینه ۹۴/۱۲/۹ تاریخ جنایت ۹۳/۴/۵ متهم در در تحقیقات میگوید شاکه از زندگی خود گله میکرد میگفت ازدواج کردم شکست خوردم من ایشان را صیغه در ۹۳/۶/۳۰ تا به ۹۵/۱/۳۰ کردم و پنج میلیون تومان مهریه گذاشتم خودم هم به عربی و هم به فارسی صیغه را خواندم و با ایشان رابطه جنسی داشتم . وی منکر اتهام تجاوز به عنف میشود .

وکیل شاکیه با تقدیم لایحه درخواست ارش البکاره و مهرالمثل را میکند وکیل متهم نیز لایحه تقدیم مینماید میگوید پس از دو سال شاکیه با متهم رابطه زناشوئی داشته اند و مبالغ واریز شده بعنوان مهر به حساب شاکیه دلیل بر رضایت شاکیه و جاری شدن صیغه عقد موقت بین آنها است در تاریخ ۹۵/۳/۳۱ دادگاه تشکیل میشود نماینده دادستان درخواست مجازات متهم را میکند شاکیه شکایت خود را تکرار می نماید مدعی مبالغ واریز شده بحساب من بابت ترمیم بکارت بوده است .

وکیل وی می گوید موکلم راضی به رابطه نبوده پس عنف میشود متهم م. ق. منکر تجاوز به عنف میباشد سپس اظهارات قبلی خود را تکرار میکند میگوید چون دوباره پس از اتهام عقد موقت وی را عقد موقت نکردم شکایت کرد و شاکیه دختر نبوده است ص۷۴ سپس وکیل وی دفاع مینماید مدعی است شاکیه همسر شرعی متهم بوده است دادگاه پس از اخذ آخرین دفاع مبادرت به صدور رای میکند متهم را از اتهام تجاوز به عنف تبرئه می نماید و متهم را به صدور ضربه شلاق حد زنا محکوم میکند و شاکیه مستحق ارش البکاره و مهرالمثل نمیداند این رای مورد اعتراض وکیل شاکیه واقع جهت رسیدگی به دیوان عالی کشور ارسال باین شعبه ارجاع میگردد این شعبه پس از بررسی به شرح آتی رای می دهد . هیأت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید .

پس از قرائت گزارش آقای علی شوشتری عضو ممیز و ملاحظه اوراق پرونده و نظریه کتبی پوران ولویون دادیار دیوان عالی کشور اجمالاً مبنی بر استحقاق شاکیه نسبت به مهرالمثل و ارش البکاره در خصوص دادنامه شماره ۱۲۳- ۹۵/۵/۱۶ مشاوره نموده چنین رای می دهد:

رأی شعبه دیوان عالی کشور :

نظر به محتویات پرونده در خصوص فرجام خواهی خانم س. م. بوکالت از خانم م. ق. و آقای م. الف.ف. بوکالت از متهم م. قاصدی زاده از رای مذکور چون از سوی وکیل شاکیه دلیلی که موجب نقض دادنامه باشد ارائه نشده و با توجه به ادعای متهم مبنی بر جاری کردن عقد موقت با شاکیه و بنا به ادعای شاکیه تاریخ جنایت ۹۳/۴/۵ بوده و تاریخ اقدام به شکایت بنا به تاریخ ذیل دستور ریاست دادگاه کیفری ۹۴/۱۲/۱ بوده که فاصله حدود یک سال و ۸ ماه می باشد که خود موجب سئوال است که چرا خانم م. ق. در این مدت شکایت نکرده آیا ادعای متهم صحیح بوده که شاکیه صیغه کرده یا بنا به ادعای شاکیه که متهم قول ازدواج داده بود ولی عمل نکرد . و آیا ننوشتن تاریخ شکایت از سوی وکیل محترم شاکیه بیان کننده چیزی نمی باشد.

علاوه بر مطالب ذکر شده مستند بماده ۲۲۳ ق م اسلامی هر گاه متهم به زنا مدعی زوجیت یاوطی به شبهه باشد ادعای وی بدون بینه با سوگند پذیرفته میشود مگر آنکه خلاف آن با حجت  شرعی لازم ثابت شود ، ادعای عقد موقت خود ادعای زوجیت شرعی است لذا باستناد بند ۴ شق ب ماده ۴۶۹ ق ا د ک رای معترض عنه نقض و به شعبه هم عرض ارجاع می گردد .

شعبه بیست و چهارم دیوان عالی کشور رئیس: ابراهیم لشکری | مستشار: علی شوشتری/پژوهشگاه قوه قضاییه