اگر زوج بدون رضایت زوجه و اخذ مجوز از دادگاه اقدام به ازدواج مجدد  نماید تخلف از بند دوازدهم شروط ضمن عقد نکاح حاصل و وکالت زوجه در طلاق محقق می گردد و بذل مدت باقیمانده و اتمام نکاح موقت از سوی زوج، نافی وکالت ایجاد شده نخواهد بود.

تاریخ دادنامه قطعی :
۱۴۰۱/۰۵/۰۹

خلاصه جریان پرونده

در تاریخ ۱۴۰۰/۹/۶ خانم ر. ط. دادخواست طلاق به علت تخلف زوج از شرط ۱۲ از جمله شروط ضمن عقد نکاح ( ازدواج مجدد بدون اجازه و موافقت زوجه ) بطرفیت همسرش تقدیم و اعلام نموده که در تاریخ ۱۳۹۲/۶/۱۲ با خوانده ازدواج کرده و حاصل این عقد دو فرزند دختر می باشد. و حالیه قادر به ادامه زندگی مشترک نمی باشم و باستناد بند ۱۲ سند ازدواج درخواست طلاق دارم. نامبرده در شرح دیگری ( لایحه جداگانه ای ) که ارسال داشته اظهار داشت که همسرش با خانم م. ص. ب. رابطه برقرار می نماید. و بر علیه وی شکایت کیفری طرح می کند و در حین رسیدگی عقدنامه ای به دادگاه ارائه می نمایند که با یکدیگر ازدواج نموده اند و بدینوسیله شکایت کیفری وی نافرجام مانده و حکم برائت انان صادر می گردد. حال با توجه به اینکه اینجانب در جریان ازدواج نامبردگان نبوده ام و در تمکین عام و خاص او بوده ام و هیچ اختلافی با هم نداشتیم. لذا با توجه به تخلف ایشان از شرط مندرج در سند ازدواج ، تقاضای صدور حکم بر اجرای صیغه طلاق مورد استدعاست. زوجه خواهان در جلسه رسیدگی مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱ ضمن تکرار مطالب دادخواست اعلام می کند مهریه ام را از طریق اجرای ثبت اقدام کرده ام و تعداد ده عدد سکه بهار ازادی را در قبال طلاق بذل می کنم. جهیزیه دست خودم است. شرایط نگهداری فرزند ان را ندارم. و حضانت با خوانده باشد. خوانده اظهار داشت که مخالف طلاق هستم. من ازدواج کردم و یک خانم را به مدت دو سال صیغه کردم و حدود ۲ ماه و خرده ای با خانم بودم و بقیه مدت را بذل کردم. مشکل با ملاقات او با فرزند ان ندارم.قرار ارجاع به داوری صادر می شود. و داوران زوجین نظر خود را بر عدم امکان صلح و سازش اعلام می نمایند و قاضی محترم مشاور هم با توجه به احراز ازدواج مجدد زوج بدون رضایت زوجه و یا اجازه دادگاه شرایط اعمال وکالت را محقق داشته و نظر بر اعمال شرط داده اند. دادگاه مرجوع الیه ( شعبه ) با توجه احراز تخلف زوج از بند ۱۲ از شرایط ضمن عقد نکاح ، اصرار زوجه به طلاق و جدایی و لحاظ نظریه قاضی محترم مشاور باستناد ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی و مواد ۲۴٫۲۶٫۲۷٫۲۸٫۲۹ و ۳۴ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ حکم به احراز شرایط اعمال وکالت در طلاق صادر و به خواهان اجازه داده می شود. ضمن مراجعه به احدی از دفاتر رسمی طلاق کشور وکالتا از طرف زوج به موجب وکالت اعطایی نسبت به اجرای صیغه طلاق و ثبت ان از نوع انتخابی اقدام نماید. حقوق مالی زوجه ( ضمن اینکه ده قطعه سکه تمام بهار ازادی از مهریه اش را بذل و از جانب زوج قبول بذل می نماید. ) حضانت فرزند ان ، ملاقات انان و تکالیف دفترخانه مجری صیغه طلاق مورد توجه و اقدام قرار گرفته است. با تجدیدنظرخواهی اقای م. ح. ز. ( زوج ) نسبت به دادنامه اصداری شعبه حسب الارجاع به موضوع رسیدگی و به موجب دادنامه شماره *مورخ ۱۴۰۱/۲/۲۲ با توجه به عدم ارائه و ابراز دلیل موجب نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته و مطابقت ان با موازین و مقررات ، ضمن رد تجدیدنظرخواهی ، دادنامه معترض عنه تایید گردیده است. نسبت به دادنامه مرقوم به موجب دادخواست تقدیمی فرجام خواهی شده است.که پس از ثبت ، تبادل لایحه دفاعیه و ارسال پرونده به دیوانعالی کشور ، پرونده جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع گردید.که دادخواست فرجامی و لایحه جوابیه در موقع شور قرائت می شود.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش اقای م. ح. م. عضو ممیز و ملاحظه اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رای می دهد:

رأی

فرجام خواهی اقای م. ح. ز. نسبت به دادنامه شماره مورخ ۱۴۰۱/۲/۲۲ شعبه متضمن تایید دادنامه شماره مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵ صادره از شعبه که به موجب ان دعوی خواهان ( زوجه فرجام خوانده ) دایر بر طلاق به درخواست زوجه بلحاظ احراز و اثبات تحقق و تخلف زوج فرجام خواه از شرط بند ۱۲ از جمله شروط ضمن عقد سند نکاحیه ( ازدواج مجدد زوج بدون جلب رضایت زوجه و اخذ اجازه از دادگاه ) حکم به احرازو اعمال شرط وکالت در طلاق صادر و اعلام گردیده است ، وارد نبوده و توجیه قانونی ندارد. زیرا ، با توجه و استناد به دادخواست تقدیمی زوجه فرجام خوانده ، توضیحات وی در فرایند دادرسی ، دفاعیات زوج فرجام خواه و بویژه اقرار وی مبنی بر ازدواج موقت با خانم م. ص. بدون رضایت زوجه فرجام خوانده و اخذ مجوز از دادگاه و نظر به اینکه صرف نظر از مدت عقد نکاح موقت و بذل مدت باقی مانده و اتمام ان ، نفس ازدواج ( اعم از دائم یا موقت ) در مانحن فیه موضوعیت دارد.
و با اثبات وقوع ان ، شرط مرقوم محقق و زوجه می تواند از وکالت اعطایی زوج به خود استفاده کند و خویش را مطلقه نماید. و در پرونده محاکماتی ادعای زوجه و شرایط ان فراهم گردیده و از این رو دادنامه فرجام خواسته که متکی بر ارزیابی دلایل ابرازی زوجه فرجام خوانده و مبتنی بر تشخیص و استنباط دادگاه اصدار یافته ، صحیح و صایب بوده و مطابق موازین و محتویات پرونده بوده و اعتراض و فرجام خواهی معموله معطوف و مستند به ادله لازم و کافی که موجبات ایراد خدشه و خلل به رای معترض عنه و مالا نقض و بی اعتباری ان را فراهم نماید. ، نبوده و لذا ضمن رد فرجام خواهی فرجام خواه ، دادنامه فرجام خواسته به موجب و استناد مواد ۳۷۰ و ۳۹۶ قانون ایین دادرسی مدنی ابرام می گردد.