آیا صلح عمری ملک بدون سند امکان پذیر است؟

قرارداد صلح عمری ، به قراردادی گفته می شود که به موجب آن ، یکی از طرفین ، اقدام به انتقال مالکیت ملک خود به دیگری می کند ؛ منتها به این شرط که تا زمان حیات ، بتواند از منافع آن استفاده نماید .

بر این اساس ، برای انتقال ملک به دیگران ، می توان به جای وصیت کردن ، با استفاده از عقد صلح عمری ، اقدام نموده و به همین دلیل ، واگذاری ملک به همسر یا انتقال ملک به فرزندان ، از طریق صلح عمری ، به صورت گسترده ای ، مورد استفاده اشخاص قرار می گیرد .

 آیا صلح عمری ملک بدون سند امکان پذیر است ؟ در واقع ، به دلیل اینکه برخی از املاک و اموال غیر منقول ، همچون خانه ، زمین ، باغ و آپارتمان ، سند ملکی ندارند ، ممکن است این سوال مطرح شود که آیا این گونه املاک را نیز می توان صلح عمری نمود ؟

ممکن است یک ملک ، به تازگی به فروش رسیده باشد و طرفین معامله ، هنوز برای آن ، سند ملکی نگرفته باشند . در این حالت ها ، ممکن است که فرد ، قصد داشته باشد با استفاده از انعقاد قرارداد صلح عمری ، مالکیت ملک خریداری شده را به دیگری انتقال دهد و به اصطلاح ، اقدام به صلح عمری ملک بدون سند نماید .
در چنین شرایطی ، صلح عمری ملک بدون سند ، با مانع قانونی مواجه نبوده و در صورتی که عقد صلح عمری ، سایر شرایط صحت عقود و قراردادها را داشته باشد و طرفین ، قصد و رضا و نیز اهلیت انجام صلح عمری را داشته باشند ، حتی بدون داشتن سند برای ملک مورد نظر نیز ، می توانند آن را به نفع دیگری صلح نمایند ؛ منتها اگر بحث در خصوص انتقال سند در صلح عمری باشد ، اوضاع اندکی متفاوت است .

 شرایط صلح عمری ملک بدون سند چیست ؟

مهم ترین شرایط صلح عمری ملک بدون سند ، همان شرایط عمومی صحت قراردادها می باشد . به این معنا که هر کدام از طرفین، برای انعقاد صلح عمری ، باید قصد و رضایت داشته باشند .علاوه بر این ، یکی دیگر از شرایط صلح عمری ملک بدون سند ، این است که طرفین ، اهلیت داشته باشند ؛ به این معنا که صغیر ، سفیه یا مجنون نبوده و به لحاظ قانونی ، ممنوعیتی برای تصرف در اموال خود نداشته باشند . مشروع بودن جهت یا هدف قرارداد صلح عمری نیز ، از دیگر شرایط صلح عمری ملک بدون سند است .

از دیگر شرایط صلح عمری ملک بدون سند، می توان به تنظیم صلح عمری با استفاده از صلح نامه دستی اشاره نمود . به عبارت دیگر ، از آن جهت که یکی از شرایط انعقاد قرارداد صلح رسمی در دفترخانه ، داشتن سند تک برگی یا دفترچه ای برای ملک مورد نظر است ، طرفین ، می بایست به جای مراجعه به دفترخانه و انعقاد صلح عمری محضری ، به صورت عادی ، صلح نامه ای تنظیم نموده و شرایط خود را در آن ، قید کنند.