شروط ضمن عقد نکاح مبنی بر اینکه حق تعیین مسکن با زوجه باشد و زوج نیز مانع از کار و تحصیل زوجه نشود مربوط به تعیین مسکن و تحصیل و کار در ایران است و شامل “خارج از ایران ” نمی شود؛ مگر اینکه صراحتاً به این موضوع اشاره شده باشد.

شماره دادنامه قطعی :
۹۳۰۹۹۸۲۱۶۴۷۰۱۱۶۵
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۴/۰۱/۲۳

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست آقای غ. ک. با وکالت آقای م. و. به طرفیت خانم الف. ب. با وکالت آقای م. ز. به خواسته الزام خوانده به تمکین نظر به اینکه زوجه بر اساس شرط ضمن عقد که زوج متعهد شده است مانع تحصیل نشود و اختیار انتخاب محل سکونت با زوجه می‌ باشد بنابراین درخواست تمکین در تهران و رها کردن تحصیل خلاف شرط ضمن عقد است بنابراین دادگاه خواسته خواهان را فاقد وجاهت قانونی و وارد ندانسته با استناد به ماده ۱۹۷ آیین دادرسی مدنی و ۱۲۵۷ قانون مدنی حکم بر بطلان دعوی خواهان صادر و اعلام می‌کند این رأی ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
رئیس شعبه ۲۷۴ دادگاه خانواده تهران – پیرعباسی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای غ. ک. با وکالت آقای م. و. به طرفیت خانم الف. ب. با وکالت آقای الف. ز. نسبت به دادنامه شماره ۱۵۱۳ مورخه ۱۳۹۳/۰۹/۱۵ صادره از شعبه ۲۷۴ دادگاه خانواده تهران که به موجب آن حکم به بطلان دعوی تجدیدنظرخواه به خواسته تمکین تجدیدنظرخوانده صادر شده است با توجه به محتویات پرونده به نظر دادگاه اعتراض وارد است به دلیل اینکه وجود زوجیت محرز است با وجود زوجیت، زوجین تکالیفی نسبت به یکدیگر دارند از جمله تمکین زوجه از زوج و شروطی که در عقدنامه آمده که عبارت است “از حق مسکن با زوجه باشد و زوج نیز از کار و تحصیل زوجه مانع نشود” مربوط می‌شود به تحصیل و کار در ایران و خارج از ایران باید قید می‌شد والا تکلیف مالایطاق و خارج از قلمرو قانونی است که زوجین در آن به عقد هم درآمدند اگر به فرض اینکه زوج هم مدتی همراه زوجه به خارج رفته دلیل بر رضایت استمرار آن نیست در حالی‌ که زوجه سالهاست در کشور لهستان ساکن شد و نفقه هم مطالبه کرده است و لذا دادگاه مستنداً به ماده ۳۵۸ قانون آئین دادرسی مدنی ضمن نقض دادنامه، به استناد ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی حکم الزام تجدیدنظرخوانده به تمکین از تجدیدنظرخواه را صادر و اعلام می‌نماید. اجرای این حکم منوط است به مسکنی که زوجه انتخاب کرده باشد برابر شروط ضمن عقد. رأی صادره قطعی است.
رئیس و مستشار شعبه ۶۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران
عبدالغفار آل حبیب – علی محمد علیخانی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص اعاده دادرسی خانم الف. ب. با وکالت آقای الف. ز. به طرفیت آقای غ. ک. نسبت به دادنامه شماره ۱۸۹۵ مورخه ۱۳۹۳/۱۱/۱۲ صادره از این شعبه که به موجب آن ضمن نقض دادنامه شماره ۱۵۱۳ مورخه ۱۳۹۳/۰۹/۱۵ صادره از شعبه ۲۷۴ دادگاه خانواده تهران حکم الزام خانم الف. به تمکین از آقای غ. همسرش صادر شده است با توجه به محتویات پرونده به نظر دادگاه تقاضای خانم الف. ب. با هیچ‌ یک از بندهای مندرج در ماده ۴۲۶ قانون آئین دادرسی مدنی مطابقت ندارد گرچه در عقدنامه شرط شده که زوج مانع تحصیل زوجه نشود اما معنای این جمله این نیست که زوجه از وظایف مهم زوجیت که تمکین است سر باز بزند و درجایی ادامه تحصیل بدهد آن هم دریک مدت طولانی که امکان دسترسی زوج به همسرش فراهم نباشد از جمله عدم ممانعت تحصیل زوجه از طرف زوج استنباط نمی‌شود که زوج قید تمکین همسرش را زده باشد و در عین حال حقوق زوجه که نفقه باشد ثابت بماند و لذا دادگاه مستنداً به تبصره ماده ۴۳۵ قانون آئین دادرسی مدنی قرار رد درخواست اعاده دادرسی صادر و اعلام می‌نماید رأی صادر ه قطعی است.
رئیس و مستشار شعبه ۶۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران
عبدالغفار آل حبیب – علی محمد علیخانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *