کراهت شدید زوجه از زوج به جهت وجود اختلافات متمادی و مفارقت جسمی طرفین، از موجبات پذیرش دادخواست طلاق از ناحیه زوجه است.

شماره دادنامه قطعی :
۹۳۰۹۹۸۲۹۲۹۳۰۰۰۶۲
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۴/۰۱/۳۰

 

رأی دادگاه بدوی

در موضوع دعوی خواهان خانم ب. ح.م. با وکالت ۱- آقای ع. ش. ۲- خانم ن. ن. به طرفیت خوانده آقای و. م. با وکالت خانم ل. الف. به خواسته صدور طلاق خلع به جهت سوء رفتار زوج و اقدام به تهدید از سوی ایشان بر اساس دادنامه شماره ۹۲۰۱۶۶ مورخه ۱۳۹۲/۲/۲۲ شعبه ۱۱۵۳ دادگاه عمومی جزایی تهران که منجر به محکومیت جزای نقدی گردیده و با توجه به مفارقت عملی قریب به سه سال و ایجاد حرج بر ایشان و در نتیجه کراهت شدید که زوجه تمام مهریه خود را به عنوان هدیه به زوج به استثنای ۲۵ عدد بذل نموده و خوانده دعوی نیز در مقام دفاع مدعی عدم توافق با طلاق و تقاضای بازگشت زوجه به زندگی مشترک گردیده و وکیل خوانده نیز به عدم وجود و کفایت دلیلی بر اثبات ادعا و عدم انطباق رأی مورد استناد با جهت و موضوع دعوی و فقدان شرایط شرعی و قانونی عسر و حرج و عدم مصداق و انطباق رأی استنادی با این موضوع و عدم نبود استشهادیه و تحقیقات محلی مؤید و مثبت ادعا به بیان مطالبی پرداخته است، دادگاه توجهاً به اینکه مبنای خواسته خواهان (زوجه) و جهت اصلی مطروحه کراهت ایشان از زوج به واسطه طرح شکایت منجر به محکومیت تهدید و اختلافات متمادی طرفین و مفارقت جسمی طرفین در مدت نزدیک به سه سال با بذل مهریه عنوان نموده و خوانده دعوی و وکیل ایشان دلیل یا دلایلی مبنی بر وجود رابطه عاطفی غیرقابل گسستنی و ادامه دار به دادگاه ارایه نداده و یا حداقل قرائن و اوضاع و احوالی که دلالت بر علاقه عاطفی و روانی زوجه به زوج که ادعای کراهت را دچار خدشه نماید به دادگاه ارایه نداده و اینکه جلسات مکرر دادگاه و شورای حل اختلاف و نیز داوران منتخب طرفین و مشاوره مرکز روانشناسی در دو مرحله مؤثر در اصلاح ذات البین نگردیده و زوجه همچنان اصرار بر طلاق و جدایی داشته، لذا ادامه وضعیت موجود به مصلحت طرفین نبوده، لذا با پذیرش دعوی مطروحه به استناد مواد ۱۱۳۳، ۱۱۴۴، ۱۱۴۵، ۱۱۴۶ و مواد ۲۶ و ۲۹ قانون حمایت خانواده الزام زوج به طلاق خلع نوبت اول با بذل ۱۳۳۸ عدد سکه از طرف زوجه به زوج صادر مینماید. زوجه ادعائی نسبت به سایر حقوق مالی خود ندارد، زوجه باردار نمیباشد، زوجین فرزند مشترک ندارند، طلاق برای بار اول و از نوع خلع نوبت اول است. رأی صادر شده ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان تهران میباشد.
رئیس شعبه اول دادگاه عمومی بخش چهاردانگه – اصغر کاظمــی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص دادخواست تجدیدنظرخواهی آقای و. م. با وکالت آقای ح. ب. و خانم ل. الف. به طرفیت خانم ب. ح.م. با وکالت آقای ع. ش. و خانم ن. ن. نسبت به دادنامه شماره ۹۳۰۹۹۷۲۹۲۹۳۰۰۵۶۴ مورخ ۱۳۹۳/۹/۲۷ صادره از شعبه اول دادگاه عمومی بخش چهاردانگه در پرونده شماره ۹۳۰۹۹۸۲۹۲۹۳۰۰۰۶۲۵ متضمن صدور حکم طلاق با بذل ۱۳۳۸ عدد سکه بهار آزادی از کل مهریه مافی القباله ۱۳۶۳، زوجه نسبت به سایر حقوق مالی ادعایی ندارد، زوجین دارای فرزند مشترک نمیباشند. با توجه به بررسی و مداقه در جمیع اوراق پرونده نظر به اینکه تجدیدنظرخواه اعتراض موجه و مدلل و مؤثری که موجبات نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته را ایجاب نماید به عمل نیاورده است و نیز استدلال و استناد محکمه محترم بدوی صحیح بوده و با رعایت اصول و قواعد دادرسی صادر گردیده. لذا دادگاه ضمن رد اعتراض تجدیدنظرخواه مستنداً به ماده ۳۵۸ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی دادنامه تجدیدنظرخواسته را عیناً تأیید و ابرام مینماید. رأی صادره به استناد مادتین ۳۶۸ و ۳۹۷ قانون معنون ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل فرجامخواهی در دیوان محترم عالی کشور است.
رئیس و مستشاران شعبه ۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران
علی سیفی – فردین ارژنگی – سیدناصر موسوی/پژوهشگاه قوه قضاییه