دادگاه

چطور میتوان از دادگاه درخواست رسیدگی خارج از نوبت گرفت ؟

دربسیاری از مواقع شاهد این موضوع هستیم که با گذشت چند روز و یا حتی چند ساعت تأخیر در رسیدگی به دعوا به یکی از طرفین خسارت وارد شده و حق او پایمال میشود
در چنین مواقعی باید رسیدگی خارج از نوبت انجام بگیرد در غیر اینصورت ضرر و زیان بسیار زیادی به ما وارد می شود. برای چنین شرایطی قانون دستور موقت را پیش بینی کرده است که می توانید آن را از دادگاه درخواست کنید .

دستور موقت ممکن است مبنی بر توقیف اموال باشد. برای مثال زوجه می تواند در صورت امتناع زوج از پرداخت مهریه دستور موقتی مبنی بر توقیف اموال زوج به دلیل عدم پرداخت مهریه درخواست کند.
یا ممکن است مبنی بر انجام عملی باشد .مثلأ در جریان ساخت و ساز ملک مجاور از حدود مالکیت آن به حیاط همسایه تجاوز شود .ذینفع می تواند با مراجعه به دادگاه تقاضای درخواست صدور دستور موقت مبنی بر جلوگیری از ادامه عملیات ساختمانی بدهد..
این دستور می تواند ضمن دادخواست دعوای اصلی، پس از اقامه ی دعوا یا پیش بینی آن درخواست شود. اگر پیش از اقامه ی دعوای اصلی باشد باید حداکثر ظرف ۲۰ روز از تاریخ صدور دستور موقت، اصل دعوا در دادگاه اقامه شود در غیر اینصورت این درخواست رفع اثر میگردد.