نحوه واخواست سفته

برای انجام این کار، دارنده سفته باید به دایره واخواست مستقر در هر شهر مراجعه نماید و فرم‌ های مخصوص واخواست را دریافت نماید. واخواست نامه در سه نسخه تنظیم می‌ شود. پس از تکمیل و چسباندن تمبر مورد نیاز که براساس مبلغ سفته تعیین می‌ شود، نسخه اصلی به دارنده سفته داده می‌ شود تا براساس آن مطالبه وجه خود را اقامه نماید. نسخه دوم به فرد مدیون ابلاغ می‌ گردد و نسخه سوم در دفتر واخواست بایگانی می‌ گردد.

چنانچه تاریخ سر رسید بر روی سفته قید نشده باشد، دارنده باید حتما اظهارنامه‌ای جهت مطالبه وجه سفته برای مخاطب یعنی فرد مدیون ارسال نماید.

هزینه انجام واخواست در حال حاضر حدود ۲ درصد مبلغ کل سفته است که در زمان زدن تمبر بر روی واخواست نامه دریافت می‌گردد.

 

انجام عمل واخواست برای فرد دارنده مزایای زیر را ایجاد می‌ نماید:

  • با واخواست سفته، این برگه از سند عادی تجاری به یک سند تجاری لازم الاجرا تبدیل می‌گردد و به همین جهت مورد حمایت بیشتر قانون است.
  • این امر موجب می‌ شود، دارنده به صورت تضامنی مبلغ سفته را از صادر کننده و ظهرنویس مطالبه کند.
  • یکی از مهمترین مزیت‌های عمل واخواست، این است که پس از دادخواست و تعیین شعبه، فرد می‌ تواند با استفاده از قرار تامین خواسته، اموال خواندگان را قبل از جلسه دادرسی توقیف نماید. در این حالت هزینه تامین خواسته بسیار پایین است. بدون انجام واخواست، فرد برای توقیف اموال باید حتما مبلغی به عنوان خسارت احتمالی (حداقل ده درصد مبلغ سفته) را براساس نظر قاضی پرونده به دادگستری پرداخت نماید.
  • هزینه‌ واخواست در صورت پیروزی در پرونده از اموال مدیون قابل مطالبه است.
  • از تاریخ انجام واخواست، خسارت تاخیر تادیه قابل مطالبه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *