مرجع صالح رسیدگی به دعوی افراز ملک مشاع به استناد صلح نامه

چکیده:
 صلاحیت اداره ثبت اسناد در رسیدگی به تقاضای افراز املاک مشاع، منحصر به مالکان دارای سند مشاعی است؛ بنابراین دعوی افراز به استناد یک صلحنامه (که خود می تواند محل نزاع باشد) از شمول صلاحیت این مرجع خارج و رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه عمومی است .

شماره دادنامه قطعی :
۹۳۰۹۹۸۳۶۴۰۲۰۰۹۳۰
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۵/۰۱/۲۴
 

رأی شعبه دیوان عالی کشور

خانم م. ب. در دادخواستی علیه آقای ر. ب. افراز یک دانگ از شش دانگ منزل مسکونی را خواستار شده است. شعبه ۲ دادگاه عمومی لنجان به صلاحیت اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان از خود نفی صلاحیت کرده و پرونده را در اجرای ماده ۲۸ قانون آیین دادرسی مدنی به دیوان عالی کشور فرستاده است . که همین شعبه با نقض قرار پرونده را به ادامه دادرسی به دادگاه عمومی لنجان اعاده داده است اما دادگاه پس از استعلام از مرجع ثبتی مجدداً پرونده را تحت عنوان ارشاد لازمه به دیوان عالی فرستاده است . متن دستور دادگاه در جلسه مشاوره قرائت خواهد شد . هیأت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس از قرائت گزارش آقای محمدرضا خسروی عضو ممیز و ملاحظه اوراق پرونده درخصوص درخواست ارشاد قضائی مشاوره نموده چنین رأی میدهد :

نظر به اینکه وظیفه اداره ثبت محل در افراز ملک مشاع معطوف به دارندگان سند مشاعی است و در مانحن فیه خواهان پرونده و صلح نامه استناد کرده است که می تواند محل نزاع هم باشد موضوع را همچنان خارج از مصادیق قانون افراز و فروش املاک مشاع دانسته پرونده را برای اتخاذ تصمیم قانونی به دادگاه محترم زرین شهر اعاده می دهد .
شعبه سی و هفتم دیوان عالی کشور رئیس : سید عباس بلادی عضو معاون : غلامحسین حیدری عضومعاون : محمدرضا خسروی