مرجع صالح در دعوای اعتراض ثالث به توقیف مال در جهت وصول مالیات

چکیده: 
رسیدگی به شکایات ناشی از اقدامات اجرایی راجع به مطالبات دولت از اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی که طبق مقررات اجرایی مالیاتها، قابل مطالبه و وصول باشد، در صلاحیت هیات حل اختلاف مالیاتی قرار گرفته است. بنابراین دعوای اعتراض ثالث به توقیف اموال در راستای اقدامات اجرایی وصول مالیات نیز در صلاحیت مرجع مذکور است.

 

تاریخ دادنامه قطعی :
۱۴۰۱/۰۱/۱۹
 

خلاصه جریان پرونده:
در این پرونده شعبه در خصوص دادخواست اقای ح. ک. به طرفیت سازمان و اقایان ج. ص. و ا. ج. و تولیدی سازمان به خواسته اعتراض ثالث به عملیات اجرایی و اثبات مالکیت نسبت به اتومبیل پراید به شماره انتظامی… به انضمام خسارات دادرسی ، پس از بررسی موضوع به شرح استدلال مذکور در دادنامه شماره به استناد ماده ۲ قانون ایین دادرسی مدنی قرار رد دعوی صادر و رای صادره را حضوری و ظرف بیست روز از ابلاغ قابل اعتراض در محاکم تجدیدنظر استان اعلام نموده است.که با اعتراض به رای صادره و ارجاع رسیدگی به شعبه ، شعبه محترم مزبور به موجب دادنامه شماره در مورد تجدیدنظرخواهی تجدیدنظرخواه ، نسبت به صدور قرار رد دعوی اعتراض ثالث به عملیات اجرایی ، با این استدلال که: … طبق ماده ۲۱۶ قانون مالیات های مستقیم ، رسیدگی به شکایات ناشی از اقدامات اجرایی راجع به مطالبات دولت از اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی که طبق مقررات اجرایی مالیاتها ، قابل مطالبه و وصول باشد. در صلاحیت هیات حل اختلاف مالیاتی ، قرار گرفته است.و اطلاق و عموم ماده مذکور ، شامل اعتراض و شکایت شخص ثالث نیز می باشد. کمااینکه شامل اعتراض به توقیف اموال در راستای اقدامات اجرایی وصول مالیات نیز می باشد. و مطلب مذکور در تبصره یک ماده ۸ ایین نامه اجرایی موضوع ماده ۲۱۸ قانون مالیات های مستقیم اصلاحی سال ۱۳۹۰ نیز تصریح شده است.… لذا شعبه * را صالح به رسیدگی ندانسته و به استناد مواد مذکور و مواد ۱۰٫۲۸ و ۳۵۲ قانون ایین دادرسی مدنی ، ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته ، قرار عدم صلاحیت به صلاحیت و شایستگی هیات حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده ۲۴۴ قانون مالیات های مستقیم صادر نموده است. و در مورد تجدیدنظرخواهی تجدیدنظرخواه ، نسبت به صدور قرار رد دعوی اثبات مالکیت نسبت یک دستگاه خودرو ، به استناد مواد ۲٫۳۵۳ و ۳۶۵ قانون ایین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی با رد اعتراض تجدیدنظرخواه ، دادنامه تجدیدنظرخواسته را در بخش مذکور تایید نموده و پرونده را در خصوص قرار عدم صلاحیت در اجرای ماده ۲۸ قانون ایین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی به دیوان عالی کشور ارسال نموده که رسیدگی به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل است. پس از قرائت گزارش اقای م. ب. ( عضو ممیز ) و بررسی محتویات پرونده و مشاوره اعضای به شرح اتی مبارت به صدور رای می گردد.:

رای شعبه
در خصوص دادنامه شماره شعبه که به موجب ان در مورد موضوع خواسته خواهان ، هیات حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده ۲۴۴ قانون مالیات های مستقیم را صالح به رسیدگی دانسته است ، در اجرای ماده ۲۸ قانون ایین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی با اعلام صلاحیت مرجع مزبور موافقت می گردد.
رییس: م. ب. مستشار: ر. ر./پژوهشگاه قوه قضاییه