طرح شکایت در مقام دادخواهی هرچند منجر به صدور قرار منع تعقیب شود، به دلیل فقدان سوءنیت از مصادیق بزه افترا نیست.

شماره دادنامه قطعی :
۹۳۰۹۹۸۲۱۰۲۳۰۰۱۸۸
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۵/۱۰/۲۰
 

رأی دادگاه بدوی

درخصوص اتهام آقای م. ر.ف. دائر بر افترا ، موضوع شکایت آقای ه. ف. ، دادگاه با عنایت به محتویات پرونده ، کیفرخواست تقدیمی دادسرا ، شکایت شاکی ، گزارش و تحقیقات مرجع انتظامی ، گواهی گواهان ، پرونده استنادی شاکی ، عدم حضور متهم در دادگاه و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده ، بزهکاری متهم مذکور را محرز و مسلم تشخیص و مستندا به ماده ۶۹۷ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی حکم بر محکومیت متهم را به تحمل یکسال حبس تعزیری درجه شش و هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم و اعلام می نماید . رأی صادره نسبت به متهم غیابی محسوب و ظرف مدت ده روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در این شعبه بوده و پس از آن ظرف بیست روز قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می باشد و نسبت به شاکی حضوری محسوب و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاههای تجدیدنظر استان تهران می باشد .
رئیس شعبه ۱۱۵۹ دادگاه عمومی جزائی تهران _حسین حقیقی صفت

رأی دادگاه بدوی

درخصوص واخواهی آقای م. ر.ف. با وکالت آقای الف. الف. و الف. ب. نسبت به دادنامه غیابی ۹۴۰۰۱۱۳ مورخ ۹۴/۲/۲۰ که به موجب آن به اتهام افتراء به تحمل یک سال حبس تعزیری و هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری محکوم گردیده است نظر به اینکه ایراد و اشکال موجهی که موجبات فسخ دادنامه را فراهم آورد ارائه نشده ولیکن با توجه به وضعیت خاص متهم و فقد سابقه کیفری وی و معیل بودنش اجرای مجازات حبس وی را متناسب ندانسته و مستندا به مواد ۴۶ تا ۵۴ قانون مجازات اسلامی قرار تعلیق اجرای مجازات حبس وی را صادر می نماید تا چنانچه ظرف مدت سه سال مرتکب جرائم مستوجب محکومیت های مندرج در ماده ۵۴ نگردد مجازات تعلیقی بی اثر محسوب و از سجل کیفری وی محو می شود و در غیر اینصورت علاوه بر مجازات جرم جدید مجازات تعلیقی نیز اجرا خواهد شد لذا دادنامه معترض عنه بشرح اصلاحی تائید و استوار می گرددرای صادره حضوری محسوب و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در دادگاههای تجدید نظر استان تهران می باشد .
رئیس شعبه ۱۱۵۹ دادگاه کیفری ۲ تهران – حسین حقیقی صفت

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظر خواهی خانم الف. ب. به وکالت از آقای م. ر. نسبت به دادنامه شماره ۷۰۰۵۰۶-۹۴ مورخ ۹۴/۶/۳۱ ناظر به دادنامه غیابی ۹۴۰۰۱۱۳ مورخ ۹۴/۲/۲۰ در پرونده کلاسه ۳۰۰۱۸۸-۹۳ صادره از شعبه ۱۱۵۹ دادگاه کیفری دو تهران که به موجب آن آقای م. ر. به اتهام افترا موضوع شکایت آقای ه. ف. و با احراز بزهکاری و به استناد مواد قانونی به یکسال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است و تمام مجازات حبس وی به مدت سه سال تعلیق شده است ، نظر به مفاد لایحه تجدیدنظر خواه و توجهاً به اینکه آقای م. ر. در مقام دادخواهی و رفع تظلم و از طریق مرجع قضایی علیه آقای ه. ف. شکایت نموده است و اگر چه شکایت وی منجر به قرار منع تعقیب شده است ولی چون مشارالیه در طرح شکایت فاقد سوءنیت بوده است لهذا دادگاه دادنامه تجدیدنظر خواسته را منطبق باموازین قانونی تشخیص نداده و به استناد بند ب ماده ۴۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری و ماده ۴ این قانون ضمن نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته حکم بر برائت آقای م. ر. فر از اتهام افترا به لحاظ فقد عنصر معنوی صادر واعلام می نماید . رای صادره قطعی است .
رئیس شعبه ۲۳ دادگاه تجدیدنظر استان تهران -مستشار دادگاه
صادق جعفری شهنی -علی یوسف وند