دعوی اثبات مالکیت فاقد جنبه ترافعی و مسموع نیست زیرا طرح این دعوی شائبه صدور مالکیت موازی را تداعی می کند که با مقررات ثبتی در تعارض می باشد

شماره دادنامه قطعی :
۹۵۰۹۹۷۰۲۲۵۰۰۰۲۸۲
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۵/۰۴/۲۹
 

رأی دادگاه بدوی

شماره پرونده : ۹۳۰۹۹۸۲۹۱۰۴۰۱۱۶۸ شماره دادنامه : ۹۴۰۹۹۷۲۹۱۰۴۰۰۱۸۶ تاریخ : ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
رای دادگاه
در خصوص دادخواست خواهان آقای ج. ک. با وکالت آقای م.ت. ز. به طرفیت خوانده آقای الف. ن.الف. ۲- ذ.الف. ط. ۳- س. ک.چ. به خواسته صدور حکم بر اثبات مالکیت یک قطعه زمین بمساحت ۲۶۲/۵۰ به انضمام خسارات دادرسی (هزینه دادسرا) و حق الوکاله وکیل صرفنظر از صحت و سقم موضوع با توجه به اینکه دعوای مطروحه فاقد جنبه ترافعی و اوصاف دعوا می باشد و با توجه به ماده ۲۲ قانون ثبت که تکلیف مالکیت بر املاک را مشخص ساخته دادگاه بر این عقیده می باشد که چنانچه کسی ادعای مالکیت داشته باشد می بایست در قالب الزام به تنظیم سند رسمی طرح دعوا نماید و در ما نحن فیه چنین دعوایی مطرح نشده بنابراین مستند ماده ۲ قانون آیین دادرسی مدنی قرار عدم استماع دعوای خواهان را صادر و اعلام می نماید این رای حضوری و ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر در محکام تجدید نظر استان تهران می باشد.
دادرس شعبه اول حقوقی دادگستری شهرستان پردیس- سیدرامین خلف وندی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

شماره پرونده : ۹۳۰۹۹۸۲۹۱۰۴۰۱۱۶۸ شماره دادنامه : ۹۵۰۹۹۷۰۲۲۵۰۰۰۲۸۲ تاریخ : ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
رأی دادگاه
درباره تجدیدنظرخواهی آقای ج. ک. با وکالت آقای م.ت. ز. به طرفیت آقای الف. ن.الف. نسبت به دادنامه صادره از شعبه محترم اول دادگاه عمومی حقوقی شهرستان پردیس به شماره ۱۸۶ مورخ ۱۳۹۴/۲/۱۷ که متضمن صدور قرار عدم استماع دعوی در قبال خواسته اثبات مالکیت خواهان اصلی راجع به یک قطعه زمین به مساحت ۲۶۲/۵۰ متر مربع موضوع مبایعه نامه ۸۶/۴/۱۵ ادعایی می باشد با توجه به اینکه استنباط و مبانی رأی دادگاه محترم نخستین از حیث عدم طرح صحیح دعوی منظور به طریق قانونی با موازین حقوقی منطبق بوده و مضافاً به اینکه طرح این خواسته شائبه صدور مالکیت موازی را تداعی که با مقررات ثبتی در تعارض می باشد وانگهی با وصف اعلام وکیل محترم خواهان در متن دادخواست تقدیمی به مبایعه نامه عادی و مستند ابرازی(مورخ۸۶/۴/۱۵) و ادعای خریداری آن قطعه از ید ماقبل خویش ( ذ.الف. ط. ) و عنوان تفکیک پلاک ثبتی ۶/۳۳ زمینه استیفای حقوق احتمالی او هم در مسیرقانونی به صورت دعوی ترافعی فراهم می باشد بدین سان دادگاه ایراد و خدشه ای را به دادنامه معترض عنه وارد ندانسته و به استناد ماده ۳۵۳ از قانون آیین دادرسی مدنی ضمن رد تجدیدنظرخواهی مذکور دادنامه بدوی را تأیید و استوار می نماید.این رأی قطعی است.
شعبه ۴۹ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – رئیس و مستشار
علیرضا صداقتی- رضا مرادزاده