حق دادخواهی زائل کننده سوءنیت متهم در بزه افترا است.

شماره دادنامه قطعی :
۹۳۰۹۹۷۰۲۲۳۹۰۰۲۵۵
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۳/۰۲/۳۱

رأی دادگاه بدوی

در خصوص اتهام آقای ف.س. و ص.م. مبنی بر توهین و افتراء کیفرخواست مورخه ۷/۱۱/۹۲ نظر به شکایت شاکی و اسناد و مدارک و تحقیقات انجام شده و اسناد منتسب به متهمین و اظهارات مشارالیهما در مراحل اولیه و البته اقرار ضمنی نامبردگان در جلسه دادگاه و این که مختومه شدن پرونده اتهامی شاکی از بزه انتسابی به وی به لحاظ عدم ادله کیفری، لذا دادگاه بزهکاری و مسئولیت کیفری هر دو متهم را محرز دانسته مستنداً به مواد ۶۰۸ و ۶۹۵ از قانون مجازات اسلامی با رعایت بند ۵ از ماده ۲۲ و تبصره ۲ آن و ماده ۴۶ از قانون یادشده زمان وقوع بزه حاکم بر محکومیت هر دو متهم به پرداخت ۱۰۰۰۰۰۰ریال جزای نقدی بابت توهین و پرداخت هر کدام ۴۰۰۰۰۰۰۰ ریال جزای نقدی صادر و اعلام می دارد. رأی صادره حضوری و ظرف ۲۰ روز از ابلاغ قابل پژوهش در محاکم استان می باشد.
رئیس شعبه ۱۰۴۹ دادگاه عمومی جزایی تهران ـ خلجی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی آقای ف.ش. فرزند م. و خانم ص.م. فرزند م. از دادنامه شماره ۱۲۳۳ مورخ ۲۰/۱۲/۹۲ صادره از شعبه ۱۰۴۹ دادگاه عمومی جزایی تهران که تجدیدنظرخواهان از حیث اتهام توهین به پرداخت یک میلیون ریال و بابت افتراء هر یک به پرداخت چهل میلیون ریال به نفع خزانه دولت بر حسب شکایت ع.الف. محکوم شده اند که پس از صدور رأی طی لایحه ای که تقدیم دادگاه عمومی گردیده و پیوست سابقه می باشد به رأی دادگاه اعتراض و متقاضی بررسی مجدد در دادگاه تجدیدنظر بوده اند و پرونده به دادگاه تجدیدنظر و این شعبه ارسال و ارجاع گردیده است و مورد ملاحظه و بررسی قرار گرفت و اسناد و مدارک تقدیمی در سابقه مورد مطالعه قرار گرفته است و هم چنین آقای م.الف. به وکالت از ع.الف. به رأی دادگاه اعتراض و خواهان رسیدگی بوده لیکن تجدیدنظرخواهان برای نقض رأی دادگاه بدوی و یا این که تشدید آن مدارکی ارائه نکرده اند. النهایه دادگاه ضمن رد تقاضای تجدیدنظرخواهی تجدیدنظرخواهان و به استناد بند الف از ماده ۲۵۷ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری و رعایت ماده ۲۵۰ قانون مذکور به علت استناد دادگاه بدوی به ماده ۶۹۵ قانون مجازات اسلامی باب تعزیرات که ماده استنادی قابل قبول بابت اتهام افتراء ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی فصل تعزیرات می باشد و با جمیع جهات دادنامه معترض عنه را عیناً تأیید می نمایند و تجدیدنظرخواهی آقای م.م. به وکالت از ع.الف. را به علت فقدان مدارک جدید در جهت تشدید ضمن رد تقاضا عیناً تأیید می نماید. و اما دادگاه بابت محکومیت تجدیدنظرخواهان از حیث اتهام افتراء به علت اوضاع خاص اجتماعی و خانوادگی و به استناد بند پ از ماده ۳۸ و رعایت ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ به مجازات درجه هفت و هر یک را به پرداخت ده میلیون ریال جزای نقدی تقلیل و تخفیف محکوم می نماید و رأی دادگاه از جهت ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲ قابل اجراء خواهد بود. رأی صادره قطعی است.
مستشاران شعبه ۳۹ دادگاه تجدیدنظر استان تهران
شفیعی خورشیدی ـ موسی پور

رأی دادگاه

درخواست اعاده دادرسی آقای ف.ش. وخانم ص.م. از دادنامه شماره ۹۰۰۲۵۵-۳۱/۲/۹۳ شعبه ۳۹ دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران که در تأیید دادنامه شماره ۴۰۱۲۳۳-۲۰/۱۲/۱۳۹۲ شعبه ۱۰۴۹ دادگاه محترم عمومی جزایی تهران اصدار یافته موجه است زیرا اقدامات انجام شده در پرونده و با لحاظ نمودن مفاد درخواست های متقاضیان و با عنایت به سابقه درگیری طرفین به شرحی که در پرونده منعکس است آن بخش از دادنامه که مربوط به محکومیت آنان از جهت افتراء می باشد با توجه به نظریه مشورتی شماره ۷/۳۸۴۹-۲۶/۶/۱۳۶۴ اداره حقوقی قوه قضائیه و عمومات کار قضایی و رویه معمول به لحاظ عدم احراز سوءنیت خلاف موازین قانونی به نظر می رسد، لذا با قبول درخواست آنان در این قسمت از دادنامه رسیدگی مجدد به دادگاه هم عرض دادگاه صادرکننده حکم قطعی محول می گردد. دفتر پرونده اعاده شود.
رئیس شعبه ۲۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
حسینی ـ ایزدپناه شهری