تنظیم قرارداد اجاره به موجب صلح نامه و درخواست ابطال آن

چکیده:
اگر خواسته خواهان الزام به تنظیم سند رسمی اجاره نسبت به ملک موقوفه بوده و بموجب صلح نامه اعطائی به خوانده (جهت اخذ مجوز،از جانب خواهان) وی اجاره را بنام خود تنظیم کرده باشد، ابطال قرارداد اجاره مذکور مستلزم ابطال قرارداد صلح و اثبات صوری بودن آن است،از این رو دعوی ابطال قرارداد اجاره و الزام به تنظیم سند رسمی، بدون ابطال صلح قابل استماع نیست.

شماره دادنامه قطعی :
۹۳۰۹۹۸۲۶۵۰۲۰۰۲۸۱
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۵/۰۸/۲۶

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست تقدیمی ق. م. با وکالت ح. ک. بطرفیت ۱-موقوفه م.ق.م. با تولیت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قدس ۲-ع. الف. ا.۳- ن. الف به خواسته صدور حکم مبنی بر رفع اثر از قرار دادهای اجاره شماره ۱۹۳ مورخ ۹۰/۲/۱۳ دفتر خانه …شهر قدس و شماره ۲۰۰۱ مورخ ۸۶/۱۰/۳ دفتر خانه … شهرستان قدس در خصوص یک قطعه زمین به مساحت ۳۶۵۵ متر مربع و صدور حکم مبنی بر ابطال قرارداد های مذبور و صدور حکم مبنی بر الزام خوانده ردیف اول بر تنظیم قرار داد اجاره مقوم به ۵۱۰۰۰۰۰۰ ریال خواهان توضیح داده که دو فقره صلح نامه امانی جهت اخذ جواز ساخت در خصوص ملک خود به خوانده ردیف دوم داده که نامبرده با ارائه به خوانده ردیف اول خود را مالک قلمداد و اقدام به تنظیم اجاره نامه می نماید دادگاه با توجه به مراتب پرونده ملک را از اداره اوقاف مطالبه و به شرح گزارش مورخ ۹۴/۹/۹ محتویات آن استخراج نموده و حسب مندرجات پرونده مذکور به کلاسه ۲۵۶۰ که در اداره اوقاف تشکیل شده خوانده ردیف دوم با ارائه کپی دو فقره صلح نامه در خصوص ملک مورد ترافع تقاضای تنظیم اجاره به نام خود نموده و یک فقره وکالت کاری نیز به خواهر خود خوانده ردیف سوم که همسر سابق خواهان می باشد اعطاء نموده و صراحتا قید شده که از نظر نقل و انتقال فاقد اعتبار است در عین حال خوانده ردیف اول بدون توجه به متن وکالت نامه شماره ۸۷۳ دفتر خانه … شهر قدس که صرفا وکالت کاری بوده اقدام به تنظیم سند اجاره با خوانده ردیف دوم و سوم هر کدام سه دانگ می نماید و علی رغم حضور خواهان در اداره اوقاف و اعتراض به موضوع و ارائه یک فقره حکم قطعی به شماره ۱۸۳۳ مورخ ۸۳/۹/۱۵مبنی بر محکومیت خوانده ردیف دوم به استرداد صلح نامه امانی به خواهان ترتیب اثری داده نشده است و قرار داد فی مابین خواندگان تمدید و تجدید گردیده بنا بر این دادگاه با توجه به مراتب و احراز امانی بودن صلح نامه که اصول آن در پرونده اوقافی رویت نشد و بدون احراز انتقال قانونی از خواهان به عنوان متصرف و صاحب حقوق مکتسبه به خواندگان بالاخص به خوانده ردیف سوم انعقاد اجاره با نامبرده گان را بر خلاف موازین قانونی و شرعی و مقررات حاکم بر موقوفات دانسته و به لحاظ عدم ایراد و اعتراض موجه از ناحیه خواندگان دادگاه دعوی خواهان را وارد دانسته و با استناد به ماده واحده قانون ابطال اسناد و فروش رقبات موقوفه و قانون تقسیم و فروش اراضی موقوفات عام و خاص به زارعین و مستاجرین و مواد ۱۰و۳۵ و بند ۱ ماده ۱۹۰ قانون مدنی و ۵۱۵ قانون آئین دادرسی در امور مدنی حکم به ابطال و رفع اثر از قرارداد های اجاره فی مابین خواندگان تحت شماره ۱۹۳۶ مورخ ۹۰/۲/۱۳ دفترخانه…شهر قدس و۲۰۰۱۶ مورخ ۸۶/۱۰/۳ دفترخانه … شهرقدس در خصوص یک قطعه زمین به مساحت ۳۶۵۵ متر مربع و محکومیت خوانده ردیف اول به تنظیم قرارداد اجاره با خواهان در خصوص رقبه موصوف و نیز محکومیت کلیه خواندگان را به جبران خسارات دادرسی به نحو تضامن در حق خواهان صادر و اعلام می نماید رای دادگاه حضوری و ظرف مهلت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در مراجع تجدید نظر استان می باشد.
رئیس شعبه ۲ حقوقی دادگستری شهرستان قدس- محمد انصاری فرد

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی تجدیدنظرخواهانها بطرفیت آقای ق. م. با وکالت آقای ک. نسبت به دادنامه شماره ۱۵۰۰/۹۴ صادره ازشعبه ۲ دادگاه عمومی حقوقی شهرقدس که به موجب آن ضمن صدور حکم به ابطال و رفع اثر از قراردادهای اجاره به شماره های ۱۹۳۶-۹۰/۲/۱۳ و ۲۰۰۱۶-۸۶/۱۰/۳ دفترخانه اسناد و املاک رسمی شماره…حوزه ثبتی شهر قدس در خصوص پلاک ثبتی متنازع فیه خوانده موقوفه م. ق.م. به تنظیم سند رسمی اجاره در خصوص رقبه موصوف ملزم گردیده است.نظر به اینکه دادنامه استنادی دادگاه بدوی(در متن دادنامه تجدیدنظرخواسته)به شماره ۱۸۳۳/۸۳ صادره از شعبه ۲ دادگاه عمومی شهرقدس به موجب دادنامه شماره ۱۶۹۳/۸۶ صادره از شعبه ۱۸ دادگاه تجدیدنظراستان تهران نقض گردیده و دعوی استرداد سند اعیانی موضوع آن منتهی به قراررد دعوی گردیده است و نظر به اینکه طرح دعوی ابطال قرارداد اجاره حسب محتویات پرونده مستلزم ابطال قرارداد صلح و اثبات صوری بودن آن میباشد لذا به کیفیت مطروحه دعوی خواهان قابلیت استماع را نداشته دادگاه اعتراض معترض را منطبق بربندهای ج و ه ماده ۳۴۸ قانون آئین دادرسی مدنی دانسته و درنتیجه دادگاه مستنداً به ماده ۳۵۸ همان قانون ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته قراررد دعوی خواهان بدوی را صادر و اعلام می دارد. این رای قطعی است .ودر خصوص دعوی ورود ثالث آقای ع. الف.و. نظر به اینکه در خصوص اصل دعوی قراررد صادر گردیده است دادگاه موجبی برای رسیدگی به دعوی ورود ثالث نداشته لذا قراررد دعوی ثالث مطروحه را صادر و اعلام میدارد.این رای قطعی است.
شعبه ۱۳ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – رئیس و مستشار
سیدابوالفضل حجازی فر-سیدمحسن قاضی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی موقوفه م.ق.م. بطرفیت آقای ق. م. نسبت به دادنامه شماره ۱۵۰۰/۹۴ صادره ازشعبه ۲ دادگاه عمومی حقوقی شهرقدس که به موجب آن حکم به ابطال و رفع اثر از قراردادهای اجاره فی مابین خواندگان تحت شماره ۱۹۳۶مورخ ۹۰/۲/۱۳ دفترخانه … شهرقدس و ۲۰۰۱۶ مورخ ۸۶/۱۰/۳ دفترخانه … شهرقدس در خصوص یک قطعه زمین به مساحت ۳۶۵۵ مترمربع و محکومیت خوانده ردیف اول به تنظیم سند اجاره بشرح دادنامه تجدیدنظرخواسته صادر گردیده است نظر به اینکه ابطال قرارداد اجاره مستلزم ابطال قرار از صلح و اثبات صوری بودن آن می باشد و نظر به اینکه دادنامه شماره ۱۸۳۳/۸۳ صادره از شعبه ۲ دادگاه عمومی شهرقدس به موجب دادنامه شماره ۱۶۹۳/۸۸ صادره از شعبه ۱۸ دادگاه تجدیدنظراستان تهران نقض و قراررد دعوی خواهان بدوی صادر گردیده است لذا اعتراض معترض را منطبق بربندهای ج و ه ماده ۳۴۸ قانون آئین دادرسی مدنی دانسته و درنتیجه دادگاه مستنداً به ماده ۳۵۸ همان قانون ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته قراررد دعوی خواهان بدوی را صادر و اعلام می دارد. این رای قطعی است.
شعبه ۱۳ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – رئیس و مستشار
سیدابوالفضل حجازی فر-سیدمحسن قاضی/پژوهشگاه قوه قضاییه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *