تبدیل مجازات تعزیری محکوم علیه به دلیل بیماری مانع اعمال مجازات

چکیده: 
حسب ماده ۵۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری مرجع صادرکننده رای قطعی به درخواست قاضی اجرای احکام، مجازات تعزیری محکومی را که بیماری او مانع اجرای مجازات است و امیدی به بهبودی آن وجود ندارد، به مجازات مناسب تری تبدیل می نماید.

تاریخ دادنامه قطعی :
۱۴۰۱/۰۴/۰۵
 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

محکوم علیه:
اقای ح. ا. ه. فرزند م.
خواسته:
درخواست تخفیف مجازات مبنی بر اعمال ماده ۵۰۲ قانون ایین دادرسی کیفری
گردشکار:
بتاریخ ۱۴۰۱/۴/۱ در وقت فوق العاده جلسه شعبه *به تصدی امضای کنندگان ذیل تشکیل است. پرونده امر تحت نظر است. ملاحظه می شود. که قاضی محترم اجرای احکام پرونده را درخصوص درخواست محکوم علیه ح. ا. ه. مبنی بر اعمال ماده ۵۰۲ قانون ایین دادرسی کیفری به این شعبه ارسال نموده است. دادگاه باعنایت به محتویات پرونده و مشورت اعضای ، ختم دادرسی را اعلام و به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید.:

رای دادگاه

درخصوص پیشنهاد قاضی محترم اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب مبنی بر اعمال مقررات موضوع ماده ۵۰۲ قانون ایین دادرسی کیفری درخصوص محکوم علیه ح. ا. ه. فرزند م. که به موجب دادنامه شماره ۱۰۰ مورخ ۱۴۰۰/۵/۴ موضوع پرونده به کلاسه های بایگانی ٫۰۰۰۰۲۲۸ و ۰۰۰۰۲۲۷ صادره از شعبه و قطعیت یافته به دادنامه شماره ۶۹۵ مورخ ۱۴۰۰/۸/۲۵ صادره از این مرجع به اتهام کلاهبرداری های متعدد از طریق غصب عنوان دولتی به تحمل هفت سال حبس و پرداخت مبلغ یک میلیارد و یکصد و هشتاد میلیون تومان جزای نقدی و رد وجوه حاصل از کلاهبرداری درحق شکات و تحمل یک سال حبس به اتهام سوی استفاده از سفید امضای و رد شش فقره سفته به شماره های ۶۵۸۶۴۹ و ۶۵۸۶۵۰ و – ۸۹۴۵۲۱ جمعا به ارزش نود میلیون تومان در حق اقای ک. ب. ک. و دوفقره چک به شماره ۴۱۴۷۴۴ و ۴۱۴۷۴۵ هردو عهده بانک سپه شعبه طالقانی درحق اقای و. غ. محکوم گردیده است. دادگاه با عنایت به محتویات پرونده و توجها به نظریه کمیسیون پزشکی قانونی مندرج در صفحه پرونده و سایر مدارک پزشکی منضم به پرونده ، اینکه نامبرده به بیماری قند خون مبتلا و ازطرفی بیماری مذکورصعب العلاج تشخیص داده شده و حسب نظریه یادشده امیدی به بهبودی نمی باشد. همچنین عوارض چشمی در وی شده بطوری که چشم چپ وی نابینا شده و چشم راست دچار افت شدید بینایی گردیده است. لهذا نظربه مراتب فوق اجرای مجازات حبس را برای نامبرده مناسب ندانسته و به تجویز ماده ۵۰۲ قانون ایین دادرسی کیفری هفت سال موضوع بزه کلاهبرداری از همان درجه با رعایت تصویب نامه هییت وزیران درخصوص میزان مبالغ مجازات نقدی جرایم و تخلفات مندرج در قوانین و مقررات به پرداخت جزای نقدی به میزان یک میلیارد ریال و یک سال حبس به اتهام سوی استفاده از سفید امضای به پرداخت مبلغ دویست و چهل میلیون ریال جزای نقدی تبدیل می نماید. بدیهی است.مجازات دیگر موضوع حکم درخواستی به قوت خود باقی است. رای صادره قطعی است.