نظریه مشورتی

با سپری شدن مدت شش ماه،نظر کارشناس قانونا اعتبار ندارد؛اما ارجاع موضوع به همان کارشناس یا کارشناسان قبلی برای تعیین قیمت عادله روز منعی ندارد.

شماره نظریه : ۷/۱۴۰۲/۶۳۴
شماره پرونده :۱۴۰۲_۱۰۰_۶۳۴ح
تاریخ نظریه : ۱۴۰۲/۰۹/۰۵

استعلام :
۱- وفق بند ۲ ماده ۱۸ قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ۱۳۸۱ جهات رد کارشناس همان جهت رد دادرس مندرج در قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ میباشد و یکی از جهات رد دادرس حسب این ماده سابقه اظهارنظر در موضوع دعوا میباشد.

۲- به موجب تبصره ماده ۱۹ قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ۱۳۸۱، در مواردی که انجام معاملات مستلزم تعیین قیمت عادله روز از طرف کارشناس رسمی است، نظریه اعلام شده حداکثر شش ماه از تاریخ صدور معتبر خواهد بود.

۳- حسب تجریه چندین ساله در امر قضاوت و امور انتظامی وکلا و کارشناسان، ارزیابیهای کارشناسی و تعیین قیمت یکی از مواردی است که در بین کارشناسان خواهان فراوانی دارد که از جمله دلایل آن میتوان به سادگی کارشناسی و دستمزد قابل توجه آن اشاره کرد. از آنجا که در اجرای تبصره ماده ۱۹ قانون یادشده، ارجاع مجدد موضوع به همان کارشناس یا کارشناسان سابق به سبب برخی ارتباطات نامتعارف کارشناسان با بانکها، مؤسسات دولتی و… دارای توالی فاسدی است، و این عده از کارشناسان به نظریه شماره ۷/۹۷/۳۲۴ مورخ ۱۳۹۷/۲/۲۹ آن اداره کل استناد میکنند و از آنجا که به لحاظ مراتب پیشگفته، تجدید نظر در نظریه مشورتی یادشده، میتواند در ساماندهی امور کارشناسی مؤثر باشد و اکثریت کارشناسان را امیدوار به امر کارشناسی نگهدارد، خواهشمند است یک نوبت دیگر موضوع بررسی و با عنایت به مقررات مصرح در بند «د» ماده ۹۱ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹، اعلام فرمایید آیا ارزیابی سابق کارشناس، از جهات رد وی محسوب میشود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
اولاً، در مواردی که وفق تبصره ماده ۱۹ قانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ۱۳۸۰ نیاز به تجدید کارشناسی است، در واقع پس از سپری شدن مهلت شش ماهه، نظریه کارشناس یا کارشناسان قبلی از درجه اعتبار ساقط است و تجدید کارشناسی تابع عمومات مربوط به تعیین کارشناس بدوی است؛ زیرا مشابه وضعیتی است که پیش از این اصولاً کارشناسی به عمل نیامده است.

ثانیاً، مقررات تبصره ذیل ماده ۱۹ قانون یادشده در مواردی قابل اعمال است که انجام معاملات مستلزم تعیین قیمت عادله روز از طرف کارشناس رسمی است و نه در همه مواردی که کارشناسان اظهار نظر می¬نمایند. به عبارت دیگر، از آنجا که قیمت عادله روز ممکن است نوسان داشته باشد، مقنن با وضع این مقره امکان اظهارنظر مجدد کارشناس را فراهم آورده است؛ بنابراین، تبصره مزبور صرفاً در حدود موضوع آن قابلیت استماع دارد و در صورتی که موضوع مشمول این تبصره قرار گیرد، با سپری شدن مدت شش ماه، نظر کارشناس قانوناً اعتبار ندارد؛ اما ارجاع موضوع به همان کارشناس یا کارشناسان قبلی برای تعیین قیمت عادله روز منع قانونی ندارد و از موارد رد کارشناس که همان جهات رد دادرس مذکور در ماده ۹۱ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ است، خارج می باشد.