انباری در زمره ملحقات آپارتمان محسوب میگردد که به تبع اصل ملک آپارتمان به خریدار منتقل می گردند و صرف عدم درج این موارد در قرارداد بیع، مانع انتقال آنها به خریدار نمی شود.

شماره دادنامه قطعی :
۹۳۰۹۹۸۰۲۲۸۹۰۰۷۳۶
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۵/۰۵/۲۳
 

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست تقدیمی م. ک. بطرفیت خواندگان ۱- ک. الف.پ. ۲- ح. ق. بخواسته الزام به تنظیم سند رسمی شش دانگ انباری جزء پلاک ثبتی … فرعی از ۲۳۹۵ اصلی مفروز از پلاک ۴۷۴۷ فرعی از اصلی مذکور به انضمام خسارات دادرسی به شرح دادخواست تقدیمی خواهان بیان داشته است بموجب مبایعه نامه مورخ ۱۳۷۵/۹/۱۰ شش دانگ یک واحد مسکونی واقع در طبقه همکف را از خواندگان خریداری نموده ام که بموجب صورتجلسه تفکیکی مورخ ۱۳۹۰/۲/۲۶ قطعه اول تفکیکی پلاک فوق الذکر مشتمل بر شش دانگ انباری نیز می باشد که متأسفانه علیرغم تحویل و تصرف ۱۶ ساله اینجانب نامبردگان نسبت به تنظیم سند رسمی مالکیت انباری متعلقه و انتقال آن خودداری می نمایند . دادگاه توجهاً به اینکه معمولاً عرف حاکم بر فروش آپارتمانهای مسکونی در ساختمانهایی که به تعداد هر آپارتمان انباری تهیه و ساخته شده است ، فروش انباری توأم با آپارتمان به خریدار می باشد ، از طرف دیگر اینکه در قرارداد استنادی طرفین به صراحت مالکیت خریدار بطور مشاعی در زیر زمین ساختمان ( محل احداث انباری ) به رسمیت شناخته شده است و همچنین با در نظر داشتن این مطلب که در صورتمجلس تفکیکی تهیه شده که به تقاضای خواندگان به عنوان مالک توسط واحد ثبتی مربوطه تهیه و ارائه گردیده است شش دانگ یکواحد انباری برای قطعه اول تفکیکی یعنی قطعه مربوط به خواهان و پس از فروش ملک به نامبرده تخصیص یافته است خود دلالت صریح بر برسمیت شناختن مالکیت خواهان بر انباری مذکور توسط خواندگان دارد و نظر به اینکه خواندگان نیز دفاع مؤثری در قبال دعوی خواهان به عمل نیاورده اند ، لذا دادگاه دعوی مطروحه را ثابت و وارد تشخیص داده مستنداً به مواد ۱۹۸ ، ۵۱۵ و۵۱۹ از قانون آئین دادرسی مدنی حکم بر الزام خواندگان به حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی انتقال شش دانگ یکواحد انباری قطعه اول تفکیکی پلاک ثبتی مذکور بنام خواهان همچنین پرداخت هزینه دادرسی طبق تعرفه قانونی در حق خواهان صادر و اعلام می نماید . رأی صادره نسبت به خوانده ردیف اول حضوری و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در محاکم تجدیدنظر و نسبت به خوانده ردیف دوم غیابی و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در این دادگاه و سپس ظرف مهلت بیست روز پس از آن قابل اعتراض در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه ۲۹ دادگاه عمومی حقوقی تهران – مسعود امرایی فرد

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

دادنامه تجدیدنظرخواسته به شماره ۹۴۰۹۹۷۰۲۲۸۹۰۰۱۱۶ مورخ ۱۳۹۴/۲/۲۹ صادره ازشعبه ۲۹ دادگاه عمومی حقوقی تهران که برمحکومیت تجدیدنظرخواهان ک. الف.پ. و ح. ق. به تنظیم سندرسمی انتقال ششدانگ یک باب انباری جزو پلاک ثبتی … فرعی از ۲۳۹۵ اصلی مفروز از پلاک ۴۷۴۷فرعی از اصلی مذکور وپرداخت خسارات دادرسی درحق م. ک. اشعار دارد مآلاً موافق قانون ومقررات موضوعه بوده و اعتراض به شرح لایحه اعتراضیه وارد نبوده و متضمن جهت موجه در نقض آن نمی باشد زیرا که اولاً پارکینگ و انباری از زمره ملحقات آپارتمان محسوب میگردند که به تبع اصل ملک آپارتمان به خریدار منتقل میگردد و صرف عدم درج انباری در دعوی اولیه مسقط حق خریدار در جهت طرح دعوی نسبت به قسمتی از ملحقات که موضوع حکم قرار نگرفته است نمی باشد از این رو دعوی به کیفیت مطروحه قابلیت پذیرش را دارد ثانیاً مراتب روابط حقوقی و قراردادی فی مابین متداعین پرونده به دلالت مبایعه نامه عادی مورخ۱۳۷۵/۹/۱۰مفروع عنه بوده که این قرارداد بقوت خود باقی بوده و دلیلی بر فسخ یا اقاله یا بی اعتباری آن از جانب متداعین ارائه نشده است و اظهارات بین شده از ناحیه آنان مدلولاً متضمن نفوذ و بقای اعتبار قرارداد است که بموجب قرارداد مدرکیه تجدیدنظرخوانده مبادرت به ابتیاع یک باب آپارتمان واقع درطبقه همکف پلاک مورد ترافع در قبال ثمن معین از تجدیدنظرخواهان نموده است که تسلیم و تسلم مبیع و ثمن نیز صورت پذیرفته است ثالثاً مستفاد از جوابیه استعلام ثبتی بعمل آمده با اداره ثبت اسناد و املاک شمال غرب تهران پلاک مورد ترافع در راستای اخذ صورتمجلس تفکیکی صادره از آن اداره قطعه اول تفکیکی که همانا همان آپارتمان مورد بحث می باشد به طور دقیق توصیف گردیده و انباری قطعه اول به مساحت ۴/۴۵مترمربع واقع درزیرزمین به واحد طبقه همکف اختصاص داده شده است رابعاً عدم قید انباری (علی رغم اینکه جزوملحقات بوده ونیازی به صدورحکم علیحده در مورد آن نبوده) در سند رسمی انتقال اجرایی مورخه ۱۳۹۲/۲/۲۴ در دفترخانه ۱۰۸۲ تهران مانع از پذیرش دعوی و مسقط حق خریدار نسبت به آن نمی باشد از این رو دادنامه تجدیدنظرخواسته که برهمین اساس صادرگردیده خالی از هرگونه ایراد و اشکالی بوده و دادگاه ضمن رد درخواست تجدیدنظرخواهی بعمل آمده مستنداً به قسمت اخیرماده ۳۵۸ از قانون آیین دادرسی مدنی دادنامه معترض عنه را تایید واستوار می نماید. رای صادره حضوری و قطعی است.
شعبه ۱۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – رئیس و مستشار
عزت اله امانی شلمزاری – علی کرمی صادق آبادی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

رای اصلاحی
نظر به اینکه در نگارش دادنامه صادره به شماره ۹۴۰۹۹۷۰۲۲۱۸۰۰۷۳۹ مورخه ۱۳۹۴/۷/۸ در سطر سوم به جای پلاک ثبتی … پلاک ۱۰۱۸۴۷۳ قید شده است لهذا با اختیار حاصله از ماده ۳۵۱ قانون آیین دادرسی مدنی ناظر به ماده ۳۰۹ همان قانون دادنامه صادره از حیث شماره پلاک فرعی به ۱۰۱۸۴۳ اصلاح می گردد رای اصلاحی توام با رای اصلی ابلاغ شود.
شعبه ۱۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – رئیس و مستشار
عزت اله امانی شلمزاری – علی کرمی صادق آبادی