از ارکان اصلی دعوی خلع ید احراز و اثبات مالکیت مدعی در ملک متنازع فیه است؛ بنابراین دعوای خلع ید از سوی مستاجر، قابل استماع نیست.

 

شماره دادنامه قطعی :
۹۵۰۹۹۷۰۲۲۴۶۰۰۴۶۱
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۵/۰۵/۲۰
 

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دعوی آقایان س.ض. الف. و س.ب. الف. با وکالت آقای م. پ. به طرفیت خوانده دعوی آقای ع. ر. به خواسته خلع ید از یکباب مغازه با احتساب خسارات دادرسی نطر به محتویات پرونده و عدم حضور خوانده دعوی و ملاحظه محل قرار تحقیق و معینه محل و مفاد سند رسمی اجاره به شماره ۱۴۶۲۲۹ مورخ ۱۸/۱۲/۸۷ دفترخانه اسناد رسمی شماره ۳۱۱ تهران ادعای خواهان محرز است به اینکه خواهان مالک منافع شش دانگ یک باب مغازه واقع در خیابان … بالمناصفه می باشد با خوانده دعوی حسب ادعای شراکت کاری داشته که خوانده با مقفل نمودن مورد ادعای ملک را رها نموده است تحقیقات و معاینه محل حکایت عدم حضور حداقل پنج سال سابقه خوانده دعوی در ملک ما به النزاع است نظر به اینکه قبلا به موجب پرونده استنادی احراز خواهانها به مقفل نمودن مغازه مانع عدم حضور خوانده شده اند قرار می نماید که در نهایت به موجب دادنامه شماره ۸۹/۶۴۷ شعبه ۴۶ دادگاه محترم تجدیدنظر استان خواهان دعوی ارشاد به دعوی حقوقی نموده اند نظر به مراتب فوق احراز رابطه مالکیت و استیجاری خواهان ها بر منافع ما به النزاع و تصرف خوانده من غیر حق بوده بدون مجوز در حکم غصب است مستندا به ماده ۳۰۸ قانون مدنی مواد ۵۱۵ و ۵۱۹ از قانون آئین دادرسی مدنی حکم به خلع ید از یکباب مغازه از خوانده پرداخت هزینه دادرسی ، حق الوکاله وکیل مطابق تعرفه قانونی در حق خواهان صادر می دارد.رای صادره غیابی و ظرف مهلت بیست روز پس از این قابل واخواهی در همین محکمه و سپس طبق .. قابل تجدیدنظر است.
رییس شعبه بیست و چهارم دادگاه عمومی و حقوقی تهران – کریمی

رأی دادگاه بدوی

درخصوص واخواهی …. نظر به اینکه واخواه دلیل و مدرکی را بیانگر وجود خدشه در دادنامه واخواسته باشد ارائه ننموده دادگاه با استناد ماده ۳۰۵ قانون آئین دادرسی مدنی ضمن رد واخواهی بنابر استدلال و مستندات مذکور در دادنامه واخواسته حکم به تأئید دادنامه معترض عنه صادر و اعلام می نماید . حکم صادره ظرف بیست روز از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در دادگاههای تجدیدنظر مرکز استان تهران می باشد.
رئیس شعبه ۲۴ دادگاه عمومی( حقوقی ) تهران – کریمی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

درخصوص تجدیدنظرخواهی آقای ……. با بررسی جامع اوراق و محتویات پرونده و اسناد و مدارک ابرازی و توضیحات طرفین و سابقه آرا متعدد صادره درخصوص موضوع اختلافی طرفین بنا به جهاتی که در ذیل می آید حکم صادره مخدوش بوده و اعتراض وارد و قابل نقض می باشد ۱- مستند دعوی تجدیدنظرخواندگان اجاره نامه ۱۴۶۲۲۹ مورخ ۸۷/۱۲/۱۸ تنظیمی در دفترخانه اسناد رسمی شماره ۳۱۱ حوزه ثبتی تهران می باشد که مدت اجاره یک ساله از تاریخ ۸۸/۱/۱ قید گردیده که به جهت انقضای مدت و عدم تمدید آن خواهانهای اصلی فاقد سمت در طرح دعوی خلع ید هستند به ویژه اینکه مالک یا مالکین طرف دعوی نبوده و به عنوان وارد ثالث یا مجلوب ثالث در دعوی حضور نداشته و دلیل سمت از ناحیه مالکین به مستاجرین موصوف ارائه و اقامه نشده است ۲- ملک موصوف قبل از تاریخ اجاره نامه مستند دعوی در تصرف تجدیدنظرخواه بوده که دادنامه شماره ۰۰۶۴۷ مورخ ۸۹/۵/۱۲ صادره از شعبه چهل وششم دادگاه تجدیدنظر تهران مبنی بر محکومیت تجدیدنظرخواندگان به رفع تصرف عدوانی از مغازه متنازع فیه و پرداخت جزای نقدی موید تصرف قانونی تجدیدنظرخواه در مغازه مذکور می باشد گرچه منشا و مبنای آن در صورت درخواست مالک یا مالکین رقبه قابل بررسی است ۳ – از ارکان اصلی دعوی خلع ید احراز و اثبات مالکیت مدعی در ملک متنازع فیه می باشد که دلیلی بر آن اقامه نشده و حقوق ناشی از اجاره تابع مقررات خاص رابطه موجر و مستاجر می باشد و حق مالکیت برای مستاجر ( به فرض اثبات ) ایجاد نمی نماید بنابراین دادگاه اعتراض تجدیدنظرخواه را وارد و منطبق با شقوق بندهای الف ، ج و هـ ماده ۳۴۸ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی وانقلاب در امور مدنی تشخیص و بااستظهار از ماده ۳۵۸ قانون مذکور ضمن نقض دادنامه معترض عنه به استناد ماده ۲ همان قانون قرار عدم استماع دعوی خواهانهای اصلی رای صادر و اعلام می نماید . این رای قطعی است.

شعبه ۴۶دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار و مستشار
محمدجواد علائی – سید سجاد موسوی