رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای اداری استان گیلان گفت:ما در محضر شهدا مسئولیم

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در سفر یک روزه خود به گیلان در جلسه شورای اداری با اشاره به ظرفیت های استان اعم از وجود هشت هزار شهید، نعمت های معنوی و طبیعی گسترده ای که خداوند به این خطه عطا کرده و نیروی انسانی کارآمد و متراکم افزود : باید این سرمایه ها را شاکر باشیم و مدیران باید از این ذخایر و نیروی انسانی برای توسعه استان و کشور بهره ببرند.

وی با اشاره به گزارش استاندار گیلان و تلاش هایی که در حوزه های اقتصادی و احیای واحدهای تولیدی و رونق اقتصادی ، تحرک و حمایت بخش خصوصی و احیای جنگل ها انجام شده است ، افزود:   نعمت بزرگی که در این استان ارزشمند است تعامل و همدلی بین مسئولان می باشد . کار مدیران آن است که با بهره گرفتن و بهره وری این ظرفیت هابرای گره گشایی و تسهیل زندگی مردم و رفع مشکلات آنان اقدام کنند و از دست اندازی بر منابع و سرمایه های مردمی جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه دست اندازی هایی که به منابع و سرمایه های مردم می شود انسان را نگران می کند، افزود : تولید را باید روزبه روز بالا ببریم،  موانع و مشکلات را رفع کرده،  جنگل و منابع طبیعی  را به عنوان ذخیره ملی حفظ کنیم؛ اما جای سئوال است که چرا ارتباطات ناسالم و زدو بندها اجازه تحقق این امر را نمی دهد؟ و این موضوع مربوط به یک دولت،  یک مجموعه و یک قوه نیست. کسی که مدیر و یا مسئول شد باید خود را موظف تر به اجرای قانون،  هنجارها و شئونات اجتماعی بداند و اگر متخلف شد باید به صورت مضاعف با وی برخورد شود.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه چرا باید یک مسئول برای خود در گردنه حیران با استفاده از امتیازات ویلا بسازد؟  اظهار داشت : باید هم ویلای وی تخریب  و هم با خود این فرد به شدت برخورد شود.

وی با اشاره به وضعیت کارخانه نساجی پوشش ایران در گیلان که بازدیدی از آن داشت، عنوان کرد : وضعیت این کارخانه فاجعه بار است و با سوء استفاده و به بهانه برف سنگین سال ۸۳، تمام این کارخانه را ویران کرده اند که این موضوع مساله ویران کردن ثروت ملی است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه گیلان به طبیعت سبز و ظرفیت های گردشگری و صنعت نساجی شهره است، عنوان کرد : بر این اساس باید هم عناصری که این مجموعه نساجی بزرگ را ویران کرده اند تعقیب شوند و هم کارخانه یادشده دوباره احیاء شود.

وی با تاکید بر اینکه ما به طور قطع طرفدار خصوصی سازی هستیم، افزود : در این راستا دولت باید ناظر شود؛  قانون احیا شده و بخش خصوصی واقعی نیز توانمند شود؛  سرمایه گذاری که یک منطقه را با تلاش و سرمایه خود آباد کرده باید مورد حمایت قرار گیرد و همه نیز باید به وی کمک کنیم،  تسهیلات دهیم و دستگاه قضایی هم حامی است. خصوصی سازی با آتش زدن مال مردم و ثروت ملت فرق می کند اما آنچه که در این قضیه می بینیم خصوصی سازی نیست و باید هر کسی که این اقدام را انجام داده تحت تعقیب قرار گیرد و این مجموعه به صورت جهادی به کارخانه توسعه یافته تبدیل شده و هزاران اشتغال ایجاد کند.

وی،  در ادامه با بیان اینکه شکرگزاریِ نعمت آن است که نعمت الهی را در مسیر اصلی آن قرار دهیم، گفت: در این راستا رودخانه ها نعمت هستند و علاوه بر اینکه در رونق صنعت گردشگری موثر هستند باید شرایط بگونه ای باشد که همه از آن استفاده کنند؛  باید طبیعت، فضا و تالاب های ارزشمند این خطه حفظ شوند و با تاکید بر اینکه مساله فاضلاب ها و پسماند گیلان باید در همین استان و به دست توانای مدیران و مسئولان آن حل شود، گفت :باید موضوع پسماند مجدانه پیگیری شود و با تعیین برنامه زمانبندی، طبق آن موضوع پیش رفته و مرتفع شود.

رئیس قوه قضائیه، با بیان اینکه این موضوع  ربطی به مسائل سیاسی ندارد، گفت :  کشور ما، کشور انتخابات است و نظام ما مبتنی بر رای مردم است؛ اما انتخابات و تغییر مدیران نباید موجب توقف فعالیت های رو به جلو هیچ بخشی شود و هماره باید این روند و مسیر کار ادامه یابد. آنچه جوان ما را در این انقلاب حفظ می کند و صیانت بخش اوست، عملکرد عادلانه در همه امور کشور است.

وی با اشاره به بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری خطاب به مداحان گفت : در واقع مخاطبان بیانات ایشان همه ما هستیم ؛لذا در این راستا از دادگستری می خواهم بخشی از مسائلی که در این رابطه در دستگاه قضایی مطرح است به صورت ویژه و سریع رسیدگی شود و با اشاره به وضعیت کارخانه رشت الکترونیک گفت : این مجوعه می توانست نگین انگشتری  رشت باشد اما الان تبدیل به تلی از خاک شده است و همچنین بیان کرد زمانی کارخانه ابریشم این استان می درخشید چرا امروز به این وضعیت رسیده است ؟ گفت : امروز  تولید مساله کشور است و اینکه مقام معظم رهبری با نگاه به نیاز کشور و اهداف دشمن جهش تولید را شعار سال عنوان کردند ، بیانگر آن است که مساله جهش تولید جدی است. باید تیم قضایی مشخصی پرونده هایی که در دادگستری استان در این رابطه وجود دارد را سریع رسیدگی نموده و هیچ مانعی در این زمینه نشناسد و به مردم نیز اطلاع رسانی شود.

وی ادامه داد: ما در محضر شهدا مسئولیم و اینکه گرفتار سیاسی کاری ها و بگو و مگوها باشیم، پذیرفتنی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود : هیچ گرهی نیست که به دست توانمند مردم حل نشود؛ چرا باید مسائل مشمول امور زمان شود و مردم ناامید شوند و بگویند تغییری در وضعیت ایجاد نمی شود. این تغییر به دست مسئولان و مردم این خطه باید ایجاد شود؛ خیلی توانمند هستید ؛ تیپ ها و لشکرهای این استان “ما می توانیم” را در دفاع مقدس به اثبات رسانده اند و شما همان بچه های دیروز جبهه و جنگ هستید و باید مسائل این استان به دستان توانای شما حل شود؛ باید با سازمانهای متخلف شدیدتر از افراد برخورد شود. مگر سازمان حق دارد جلوی چشم مردم تخلف کند ؟در این صورت از مردم چه گله ای داریم؟  دستگاه قضایی باید موارد تخلف سازمان ها را به صورت ویژه رسیدگی کند و در این رابطه هیچ سازمان و جایگاهی بالاتر و قدرتمند تر از قانون نیست و به بیان رهبر معظم انقلاب “هیچ کس حق ندارد به قانون تجاور کند حتی برای کار خیر “.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به برخی واحدها که به تملک بانک ها درآمده است، ادامه داد : بانکها امکانات خوبی برای فعال سازی این واحد ها دارند و نباید این واحدها معطل بمانند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه در ساختار اصل ۴۴ (واگذاری امور به بخش خصوصی)؛ قانون دارای اشکالاتی است، عنوان کرد : در واقع  ریشه اشکالات رفتاری در این رابطه ساختاری است ؛چنانکه به عنوان مثال در این واگذاری باید همه واحد تولیدی واگذار شود یا فقط یکی از عرصه و یا اعیان به هیچ وجه مشخص نیست؛ گاه میل و کشش به عرصه است که کارخانه را ویران و کارگران را بیکار می کند و باعث شده اعیان را تملک کنند و زمین آن را قطعه قطعه کرده و بفروشند. نباید اجازه داد به نام خصوصی سازی تخلف کنند؛ منابع طبیعی باید در حفظ و حراست از جنگل ها و دریا در گیلان که ذخایر این کشور است با قدرت عمل کند و با فرد ، نهاد و سازمانی رودربایستی نکند ؛ برخورد و اقدام در این زمینه جدیت و حضور مضاعف می خواهد ،زیرا اگر چارجوب های قانونی رعایت نشود همه و در واقع ملت خسارت می بینند.امروز تلاش دشمن بر تعطیلی کشاندن و از کار انداختن واحدهای تولیدی است؛وظیفه ما آن است که اجازه ندهیم هیچ واحدی تعطیل و فعالیت آن متوقف شود. همانطور که موشک تولید قدرت می کند ، تولید و اقتصاد توانمند هم ایجاد کننده قدرت است لذا باید تولید را رونق بخشید و به نحوی واحدهای دچار مشکل و توقف را راه اندازی نمود.

وی ظرفیت ها و ذخایر مادی و معنوی و نیروی کارآمد این استان را گسترده و ظرفیت ساز برای ارتقاء و تحول دانست و افزود : هر مشکلی در استان حل شدنی است و در هیچ کاری بن بست نداریم . باید بر اساس آنچه اختیارات قانونی استان است ، برای حل مسائل تصمیم گیری کنید و در بخشی از مسائل که خارج از اختیار استان است نیز از مرکز کمک بگیرید تا چهره زیبای معنوی این استان با هشت هزار شهید ، مفاخر برجسته و طبیعت سرسبز آن تبدیل به جلوه ای از استان های موفق در عرصه های مختلف تولیدی و اقتصادی  شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با  بیان اینکه هیچ یک از ما اعم از ملت و کشور و بخش های مختلف فعال ، حق عقب نشینی و توقف نداریم ، گفت : امام (ره) به بیان رهبر معظم انقلاب تحولگرا بود از اینرو باید همواره رو به جلو ،پیشرفت محور ،هدفدار و پویا حرکت کنیم . این امت در حال حرکت ، پویا و هدفدار باید با بهره گیری از همه ظرفیت های مادی و معنوی خود در راستای اهداف متعالی کشور و نظام حرکت کرده و همه در تحقق این هدف نقش داشته باشند.

حرکت انقلابی، حرکتی مجاهدانه با نگاه به دشمن است چنانکه امروز دشمن در پی آن است که فرصت ها و ظرفیتهای ما را گرفته و تهدید و تحریم کند؛ از این رو باید یک حرکت مجاهدانه مبتنی بر خداخواهی و عشق به شهدا انجام داد؛ کاری که شهدا از جمله هشت هزار شهید گیلان انجام دادند و امروز بر اعمال و رفتار ما نظارت دارند و انتظار آنان و  خانواده شهد ا و همه انقلابیون و دغدغه مندان آن است که این حرکت مجاهدانه صورت گیرد.

وی با طرح این پرسش که آیا ما در حوزه هسته ای و دفاعی موانع بیشتری داشته ایم یا اقتصادی ؟ گفت : دشمن نمی خواست در حوزه هسته ای و دفاعی به کوچکترین تکنولوژی و ابزاری دست یابیم اما امروز علی رغم همه تحریم ها شاهد دستاوردهای بی نظیری در این دو حوزه هستیم و ۱۰ رزمایش رزمندگان ارتش و سپاه ما اقتدار و قدرت برای این کشور و نظام آفرید و در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به شیوع کرونا از تلاش های کادر درمانی گیلان و کشور به خاطر مجاهدتی که در حفظ سلامت مردم و مقابله با این ویروس منحوس داشتند قدردانی کرد . همچنین تلاش ها و خدمات همه کسانی که در این عرصه به مردم کمک کردند بویژه کمک های مومنانه ای که در لبیک مردم به تاکیدات مقام معظم رهبری در همه کشور بویژه گیلان شکل گرفت را بسیار ارزشمند خواند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *