کلاهبرداری ۳۰۰ میلیونی از خریدار خودرو با درج آگهی اینترنتی

به دنبال شکایت پسر جوانی مبنی بر کلاهبرداری میلیونی از وی در سایت دیوار، این موضوع توسط کارشناسان پلیس فتا در دستور کار قرار گرفت.

سرهنگ «فیروز سرخوش نهاد» گفت: براساس اظهارات شاکی، پس از روئیت یک آگهی فروش خودرو خارجی در سایت دیوار و به علت قیمت پیشنهادی وسوسه انگیز اقدام به تماس با فرد آگهی دهنده و واریز ۳۰۰ میلیون تومان به عنوان بیعانه به شماره حساب وی می‌کند.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان همدان گفت: پس از واریز پول، فرد کلاهبردار گوشی خود را خاموش می کند بنابراین مالباخته با وجود تماس های مکرر موفق به برقراری ارتباط با وی نمی شود.

سرهنگ سرخوش نهاد افزود: با پیگیری فنی و تخصصی کارشناسان پلیس فتا، کلاهبردار حرفه ای در یکی از استان همجوار شناسایی و پس از دستگیری، به بزه انتسابی اعتراف کرد.

وی گفت: برخی افراد پس از مشاهده شماره تماس، شماره حساب و آدرس در آگهی های درج شده سایت های آنلاین خرید و فروش به این نوع اگهی ها اعتماد کرده و مبلغی درخواستی توسط آگهی دنده را واریز می کنند. این درحالیست که کلاهبرداران در این شیوه و شگرد، کارت بانکی و سیم کارت دیگر افراد را تصرف کرده و از آن برای کلاهبرداری استفاده می کنند.

به گفته سرهنگ سرخوش، پیش از این نیز پرونده ای در پلیس فتا استان همدان در خصوص کلاهبرداری ۳۵ میلیون تومانی از یک جوان ۲۴ ساله در سایت دیوار تشکیل شده بود.

سرهنگ حسین صادقی رئیس پلیس فتا استان سمنان در فروردین ۹۹ در مورد شروع کلاهبرداری اینترنتی با پرداخت آنلاین بیعانه گفت: یکی از روش‌های کلاهبرداری توسط مجرمان سایبری درج آگهی‌های تبلیغاتی کذب و غیرواقعی در سایت‌های دیوار و شیپور می‌باشد و برخی کاربران نیز به‌دلیل قیمت مناسب مجذوب آگهی‌های درج شده گردیده و مبلغی را بعنوان بیعانه پرداخت می‌نماید که متاسفانه کلاهبرداران پس از دریافت وجه از پاسخگویی به تماس مالباختگان امتناع می‌کنند.

 شهروندان هنگام مراجعه به سایت‌های دیوار، شیپور و یا سایت‌های مشابه آن باید توجه داشته باشند تحت هیچ عنوان پیش از رویت و دریافت کالا مبلغی را به حساب فروشنده واریز نکنند و حتما از کسانی خرید نمایند که امکان ملاقات حضوری آنها پیش از انجام معامله فراهم است ودر هنگام  تحویل نیز کالا را با دقت مورد بررسی قرار دهند.

با توجه به تأکیدات و هشدارهای پلیس و سایر نهادهای مربوطه متأسفانه این روز‌ها ساختمان پلیس فتا مملو از مراجعه کنندگانی است که در خرید اینترنتی مورد سوء استفاده قرار گرفته و در چند ماه گذشته تعداد قربانیان افزایش چشمگیری داشته است.

با توجه به هزینه های مادی و معنوی رسیدگی پرونده موجب می‌شود تا برخی شاکی از شکایت رسمی خود صرف نظر کنند لذا از کاربران تقاضا داریم در صورت برخورد با اینگونه موارد گزارش کلاهبرداری را از طریق سایت پلیس فتا اعلام کنند تا از کلاهبرداری از سایر هموطنان جلوگیری کنیم .

اگر از طریق یک آگهی در سایت های مزبور با فردی وارد معامله شدید تا کالا یا خدمات یا کمکی دریافت کنید اولاًمبلغی بعنوان بیعانه، هزینه پست و غیره پرداخت نکنید و  ثانیاً مراقب باشید تصویر مدارک هویتی و یا خصوصی خود را از طریق فضای مجازی در اختیار آنها قرار ندهید چرا که می‌توانند از این مدارک هویتی و خصوصی شما در کلاهبرداری از دیگران استفاده کنند.

پلیس فتا به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان بوده و کاربران می‌توانند مشکلات خود را در خصوص فضای مجازی با مراجعه حضوری و همچنین استفاده از سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی و یا Cyberpolice@ در کلیه شبکه‌های اجتماعی داخلی با ما در میان بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *