کاهش ورود پرونده به دادگستری میبد

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، علیرضا حسین بیگی در حاشیه حضور هیئت بازرسی دادگستری استان یزد در حوزه قضایی میبد گفت: با وجود رشد جمعیت، افزایش مهاجرت و صنعتی بودن این شهرستان، طی یکسری اقدامات صورت گرفته، ورود پرونده‌ها به دادگستری شهرستان میبد کاهش یافت.

رئیس دادگستری شهرستان میبد افزود: از اقدامات مؤثر دادگستری میبد جهت کاهش ورود پرونده‌ها به دستگاه قضایی، استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف بوده است؛ یک شعبه شورای حل اختلاف جهت رسیدگی به پرونده‌های کیفری به منظور صلح و سازش طرفین اختصاص یافت و پرونده‌های مربوط به شرکت‌ها به شورای حل اختلاف شهرک صنعتی ارسال شد که تاکنون چندین پرونده که ارزش ریالی آنها بیش از چند میلیارد ریال بوده با سازش ختم گردیده است.

وی اظهار داشت: برگزاری کلاس‌های آموزشی مختلف با اقشار و برخی از صنوف که می‌توان به کلاس برای دانش‌آموزان و افرادی که به علت رانندگی بدون گواهینامه دارای پرونده بودند نیز از دیگر برنامه‌هایی بوده که می‌توان به آن اشاره کرد.

این مقام قضایی، به تقویت واحد پیشگیری دادگستری اشاره کرد و گفت: بسیاری از پرونده‌های ادارات دولتی به طرفیت مردم به واحد پیشگیری ارجاع می‌شد تا حد امکان اگر امکان حل و فصل مشکل قبل از ورود به دادگستری وجود دارد از آن ظرفیت استفاده شود.

وی استفاده از ظرفیت بی‌نظیر حوزه علمیه را بسیار مؤثر ارزیابی کرد و بیان داشت: به منظور ایجاد سازش در دعاوی خانوادگی، حضور در مدارس و آموزش دانش آموزان مخصوصا در موضوعات خانوادگی از ظرفیت حوزه علمیه استفاده شد که بسیار هم اثر گذار بوده است.

رییس دادگستری شهرستان میبد، استفاده از ظرفیت روحانیون، منابر و مجالس وعظ را از دیگر راهبردهای مؤثر در کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی دانست و ابراز داشت: تبیین و تشریح جرایم و اختلافاتی که منجر به تشکیل پرونده می‌گردد برای اهالی وعظ، خطابه و سخنرانان جهت طرح این مسائل برای مردم و توجیه آحاد جامعه نسبت به مسائل قانونی از دیگر اقدامات دادگستری شهرستان میبد بوده است.

وی از ایجاد واحد مشاوره در دادگستری میبد خبر داد و گفت: با حضور سه نفر از کارمندان مسلط به امور حقوقی دادگستری، واحد مشاوره‌ای جهت ارشاد مراجعان تشکیل شد که این امر نیز از دیگر اقدامات برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی بوده است.

حسین بیگی تصریح کرد: در شورای حل اختلاف نیز در سال جاری شاهد کاهش ورودی و کاهش موجودی شعب بوده‌ایم بگونه‌ای که مدت زمان رسیدگی در شورا نیز کاهش یافته است.

وی در خصوص پرونده‌های مسن دادگستری میبد نیز اظهار داشت: در سال جاری پرونده‌های مسن دادگستری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته نیز کمتر شده است و این در حالی حاصل شده است که تعداد قضات این مجموعه نزدیک سی درصد کمتر از تعداد قضات این مجموعه در سال قبل می‌‎باشند.

رئیس دادگستری میبد بیان کرد: کاهش موجودی دادگستری تلاش برای کاهش ورودی پرونده علی رغم کاهش کادر قضایی و سایر مسائل اجتماعی مرتبط با رشد جرائم و آسیب‌های اجتماعی، به وضوح نشان از تلاش جهادی قضات و کارمندان این مجموعه در سال جاری دارد که جا دارد از همه تلاش‌های واقعا شبانه روزی و حتی حضور آنان در ایام تعطیل در دادگستری جهت حل مشکلات مردم تشکر و قدردانی گردد.

راهبرد دستگاه قضا ایجاد فرهنگ صلح و سازش از طریق شوراهای حل اختلاف است
 
همچنین محمدرضا حداد در حاشیه بازدید از شوراهای حل اختلاف شهرستان میبد بیان داشت: طبق بخشنامه ارسالی از سوی رییس دستگاه قضا، تمامی پرونده‌های با موضوع جرایم قابل گذشت، جرایم غیر قابل گذشت که دارای جنبه خصوصی نیز می‌باشند، دعاوی حقوقی و خانواده به غیر از استثنائات ماده ۱۰ از قانون شورای حل اختلاف با رعایت شرایط در این بخشنامه باید جهت کاهش ورودی در راستای صلح و سازش به شوراهای حل اختلاف ارجاع شود.
 
وی به جایگاه شوراهای حل اختلاف در دستگاه قضا اشاره کرد و افزود: شوراهای حل اختلاف جایگاه مناسبی را در دستگاه قضائی دارند و می‌توانند با فراهم کردن موجبات صلح و سازش که وظیفه اصلی آنهاست از ایجاد و ورود پرونده‌ها به دستگاه قضایی بکاهند و کاهش موجودی پرونده‌ها به دادسراها و محاکم و بالتبع کاهش اطاله دادرسی را رقم بزنند.
 
این مقام مسئول اظهار داشت: تحقق اهداف رئیس قوه قضاییه مبنی بر کاهش ورودی پرونده‌ها و جلوگیری از اطاله دادرسی نیازمند ارائه راهکارها و بکارگیری ابزارهایی است که  یکی از این راهکارها می‌تواند بهره‌گیری از ظرفیت شوراهای حل اختلاف در جهت گسترش فرهنگ صلح و سازش و اصلاح ذات البین قبل از ورود پرونده‌ها به دادسراها و محاکم باشد.
 
حداد ابراز داشت: تحقق ۵/۸۷ درصدی ابلاغ الکترونیک و کسب امتیازات الکترونیک، کاهش وارده، افزایش مختومه و کاهش مانده پرونده‌ها، در کاهش اطاله دادرسی در پرونده‌های شوراهای حل اختلاف و دیگر مراجع قضایی شهرستان میبد بسیار مؤثر بوده که این امر نشان از تلاش و همت شوراهای حل اختلاف این شهرستان دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: عدم اخذ هزینه دادرسی، فقدان تشریفات خشک دادرسی و سرعت بخشی در رسیدگی به پرونده‌ها برای جلوگیری از اطاله دادرسی از مزایای ارسال پرونده‌ها جهت حل و فصل به شوراهای حل اختلاف است.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *