نکات حقوقی لازم برای شروع شراکت در مغازه

برای شراکت در مغازه، باید نکات حقوقی بسیاری را در نظر بگیرید. این ارزیابی باید همه جانبه باشد چرا که هدف از شراکت مغاز‌‌ه، مشخصاً جنبه اقتصادی آن است و در صورتی که راه‌های رسیدن به آن به درستی انتخاب شود، در مدت کوتاهی، رونق کاری و سود قابل توجهی بدست خواهد آمد. از مهم‌ترین اقداماتی که باید حتما انجام دهید تهیه قرارداد مشارکت در مغازه است. اما در ابتدا، مشارکت به چه معناست؟

مشارکت از نگاه قانون

شراکت یکی از عقود و قراردادهایی است که به طور خاص در قانون مدنی مشخص شده است و اصطلاحاً به آنها عقود معین می‌گویند.با توجه به ماده ۵۷۱ قانون مدنی و مواد بعد از آن می‌ توان گفت شراکت عبارت است از ”درآمیختن سهم ‎الشرکه نقدی و یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، بنحو مشاع، به منظور انتفاع، طبق قرارداد”.

مطابق این تعریف به نقش حساس و مهم وجود قرارداد مشارکت به‌عنوان اولین مرحله شکل‌ گیری و نظم‌ بخشیدن به توافقات و تعیین مسیر آینده رفتار شرکاء در موضوع مشارکت می رسیم.

نمونه قرارداد شراکت در مغازه

نمونه قرارداد شراکت مغازه با عنوان مشارکت مدنی شناخته می‌ شود و از جمله نمونه‌ های قرارداد شراکت بین دو نفر است. طبق تعریف ارائه شده در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، مشارکت مدنی به معنای درآمیختن سرمایه و دارایی‌های نقدی یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد به منظور انتفاع و تقسیم سود می‌ باشد‫.‬ به‌عبارتی تعهدی است که دو یا چند نفر در ارتباط با یک موضوع کاری، تجاری، خرید و فروش و… با یکدیگر دارند و مشخص‌ کننده میزان سهم هر فرد در مشارکت مربوطه است.

از این روی این قرارداد برای مشارکت در موضوعات مختلف و گوناگونی کاربرد دارد که قرارداد حاضر مربوط به همکاری و شراکت در انواع اصناف مربوط به فروشگاه‌های آفلاین (بازرگانی و تجاری و غیره) بطور مثال قرارداد شراکت مغازه بین دو نفر مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

از مهم‌ ترین و حرفه‌ ای‌ ترین اقداماتی که باید قبل از شروع شراکتتان انجام دهید این است که نمونه قرارداد مشارکت در مغازه را حتما تهیه کنید.

نکات حقوقی حین تنظیم نمونه قرارداد شراکت مغازه

یکی از قراردادهای پرکاربرد در مشارکت مدنی، نمونه قرارداد شراکت مغازه است. اما قبل از تنظیم آن چند نکته مهم وجود دارد که در هنگام عقد باید به آن‌ها توجه کرد:

۱. در اولین قدم باید موضوع مشارکت که همان شراکت در مغازه است و همچنین نحوه مشارکت مشخص شود.

۲. حتما مشخصات شرکا در نمونه قرارداد شراکت برای مغازه ذکر شود.

۳. موضوع مهمی که در رابطه با نحوه مشارکت مطرح است، مساله آورده طرفین است که باید به تفصیل در قرارداد ذکر شود. به عنوان مثال آورده یکی از شرکا برای شراکت مغازه می‌ تواند سرمایه نقدی و آورده طرف دیگر می‌ تواند کار و تخصص وی در زمینه‌ ای خاص باشد.

۴. مقدار سرمایه و سهم سود هر یک از طرفین به طور واضح مشخص و سپس نحوه پرداخت و تقسیم سود و زیان شراکت بیان شود. همچنین میزان سهم هر یک از طرفین در مورد هزینه‌های جاری و مصرفی را نباید در نمونه قرارداد شراکت مغازه فراموش کرد.

۵. هر قرارداد شراکت، دارای مدت زمان معینی است که پس از طی آن، قرارداد خود به خود فسخ شده و پس از آن قابل استناد نمی باشد پس حتما باید در قرارداد مشارکت در مغازه تاریخ شروع و پایان همکاری ذکر شود.

۶. از آنجایی که تعهدات و وظایف شرکا یکی از مهم‌ ترین موضوعاتی است که باید قرارداد شراکت مغازه آن را دربربگیرد، این تعهدات باید به نحوی باشد که شرایط تنظیم یک قرارداد را متعادل کند، یعنی شرایط یک طرفه نباشد و قرارداد به سمتی نرود که شریک دغدغه این را داشته باشد که سهم او تضییع شده است یا اینکه فضا برای سوءاستفاده یکی از طرفین فراهم شود.

این نکات عمومی را قبل از قرارداد شراکت در مغازه فراموش نکنید:

اخذ مجوزهای لازم جهت انجام موضوع شراکت در مغازه

قبل از راه اندازی کسب‌ و کار و شروع به مشارکت در مغازه باید از راه‌های قانونی آن مطلع شوید، اولین مرحله برای ورود به این حیطه دریافت پروانه کسب است. این پروانه، مجوزی است برای شروع و ادامه کسب‌ و کار یا حرفه که برای آغاز کار در محل مشخص یا جواز کسب معین، به‌صورت موقت یا دائم به فرد یا افراد صنفی اهدا می‌شود و بدون دریافت آن، کار شما غیرقانونی محسوب می‌شود.

متن قرارداد شراکت در مغازه باید دقیق بوده و از لفظ‌های قانونی و حقوقی استفاده شود

اگر می‌خواهید در شراکت‌تان از بروز اختلاف بین خود و شریکتان جلوگیری کنید قبل از هر کاری باید ابهامات را رفع نمایید. از آوردن عبارات دوپهلو و مبهم خودداری کنید و متن قرارداد را به‌ گونه‌ای بنویسید که وظایف و تعهدات هرکدام به‌ طور شفاف مشخص باشد.

اگر شما هم نیاز به یک نمونه قرارداد مشارکت در مغازه کامل دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌ توانید از موسسه ما قرارداد شراکت در مغازه را دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌ خورده را تجربه نکنید.

اگر در مورد قوانین شراکت مغازه آگاهی کافی ندارید، حتماً از وکیل و یا کارشناس استفاده کنید

✅مشاوران حقوقی بخاطر تسلطی که به امور قراردادها دارند از کلیات حقوقی آن مطلع‌ اند. مزیت مراجعه به کارشناس در این است که بسیاری از نکات توسط ذینفعان قرارداد ممکن است فراموش شده باشد و یا بصورت مخفی باقی بماند. لذا مشاور حقوقی قراردادها در تنظیم قرارداد مشارکت، به شما کمک می‌ کند که بهترین ضمانت اجرایی در قرارداد مشارکت در مغازه برای شما درنظر گرفته شود.✅

نیاز به نمونه قرارداد شراکت مغازه دارید؟ با ما تماس بگیرید 

در قراردادهای مشارکت نمی‌ توان از یک مدل قراردادی واحد برای تمام موارد موجود استفاده کرد و حتی اگر چنین نمونه قراردادی نیز تهیه شود به موازات عام بودن قرارداد، کارکرد آن زیر سوال می‌ رود. پس بهتر است نمونه قرارداد شراکت مغازه را به‌ طور خاص حتما زیرنظر کارشناس حقوقی تهیه و تنظیم نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *