قاضی نمی‌تواند با توجه به یک نظر کارشناسی نامفهوم رای بدهد

به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان؛ حجت الاسلام والمسلمین علی مظفری، رئیس کل دادگستری استان قم در گردهمایی که به مناسبت گرامیداشت روز کارشناس برگزار گردید در جمع کارشناسان رسمی دادگستری استان گفت: نظر کارشناس باید ساده، روان، روشن، مستدل و محکم باشد. در خیلی از موارد وقتی به نظر کارشناس مراجعه می‌شود نظر ایشان مبهم است و قاضی نمی‌تواند با توجه به یک نظر کارشناسی نامفهوم رای بدهد.

وی در ادامه با اشاره به اعتماد سازی بین مردم، افزود: انتظار میرود شخصی که به شما مراجعه می‌کند باید به شما اعتماد کند و نظر کارشناسی شما را بپذیرد و این به خود کارشناس و نظر کارشناسی او بستگی دارد، قوه قضائیه نمی‌تواند این اعتماد را بسازد، ارباب رجوع باید خودش متوجه بشود که کارشناس اهل فن بوده و بر یک مبنا و معیاری نظر کارشناسی خود را ارائه داده است.

مظفری اظهار داشت: اگر موضوعی جهت کارشناسی به شخصی ارجاع می‌شود به خاطر تخصص آن شخص می‌باشد و قاضی نسبت به آن موضوع عوام بوده به همین دلیل نظر کارشناسی سهم بسیار زیادی در رای دادگاه دارد و قاضی بر مبنای کارشناسی او رای خود را صادر می‌کند و نظر کارشناس باید آنقدر علمی، ساده، روان، روشن، مستدل و محکم باشد تا قاضی نتواند آن را رد کند.

رئیس کل دادگستری استان قم در ادامه گفت: کارشناس باید در هنگام نظر دادن به تمام موارد قانونی و شرعی آن موضوع توجه داشته باشد.

وی در پایان صحبت‌های خود اظهار داشت: باید برای نظر‌ها مبنای حقوقی و عرفی وجود داشته باشد و همچنین نظر کارشناسی در موعد مقرر به دادگاه ارائه شود. اگر کارشناسی نمی‌تواند نظر خود را در موعد مقرر اعلام کند نباید کارشناسی آن موضوع را بپذیرد. بالاتفاق تمام مراجع عظام تقلید از اطاله دادرسی گله‌مند بودند و نزدیک به نصف این موضوع به عهده کارشناسی است که نظر کارشناسی خود را در موعد مقرر به دادگاه ارائه نمی‌کند و خود همین امر باعث اطاله دادرسی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *