جدول محاسبه مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۴۰۱

توضیح جدول به زبان ساده+ مالیات حداقل‌ بگیران قانون کار:

طبق جدول، سقف معافیت مالیات بر درآمد سالانه ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. یعنی در سال ۱۴۰۱، دریافتی ماهانه هر نفر تا سقف ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، از پرداخت مالیات معاف است.
ما به تفاوت حداقل دریافتی در سال برابر با ۶۸ میلیون و ۱۴۸ هزار تومان (ماهانه ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان) با سقف معافیت مالیاتی در سال برابر با ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان (ماهانه ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) نشان می‌ دهد که مبلغ ۹۴۸ هزار تومان از حقوق دریافتی یک کارگر در طول یکسال مشمول پرداخت مالیات می‌ شود.
بنابراین یک کارگر با حداقل حقوق دریافتی (۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان) مشمول پرداخت نرخ ۱۰ درصدی مالیات است. بنابراین، با لحاظ نرخ ۱۰ درصدی نسبت به مبلغ ۹۸۴ هزار تومانی مشمول مالیات در یکسال، این کارگر در هر ماه باید ۷/۹۰۰ تومان مالیات بپردازد:
۶۸/۱۴۸/۰۰۰-۶۷/۲۰۰/۰۰۰ : = ۹۴۸/۰۰۰
۹۴۸/۰۰۰ × ۱۰٪ / ۱۲ ماه = ۷/۹۰۰ تومان مالیات ماهانه
به عنوان مثال، اگر مجموع پرداختی مشمول مالیات یک کارگر ۷ میلیون تومان شد، در ابتدا آستانه معافیت ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از آن کسر می‌ شود، باقی مانده آن در نرخ مصوب ضرب شده و میزان مالیات پرداختی او مشخص می‌ شود. این مبلغ نیز قبل از اینکه حقوق کارگر به حساب او واریز شود، از آن کسر می‌ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *