تصویب تصویبنامه تنقیحی هیات وزیران

معاونت حقوقی ریاست جمهوری در دو سال گذشته، تدوین و ارایه تصویبنامه های تنقیحی متعددی را  با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط در دستور کار قرار داده است که تاکنون سه تصویبنامه در موضوعات «بیمه خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه زمینی»، ‌ «حمل و نقل ریلی (راه آهن)» و «مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی»  به تصویب هیات وزیران رسیده است.

در این تصویبنامه‌ ها که با همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط تهیه شده مصوبات هیات وزیران، کمیسیون‌های موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی، نمایندگان ویژه رییس‌جمهور (موضوع اصل ۱۲۷ قانون اساسی) و مقررات مصوب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران در موضوع مذکور، شناسایی و تنقیح شده است. در این تصویبنامه ها هزاران مصوبه در موضوعات مورد نظر در قالب چهار (۴) فهرست تنقیحی «معتبر»، «منسوخ ضمنی و منتفی با اجرا»، «منسوخ صریح و باطل شده» و «غیرمعتبر با انقضای زمان»، دسته‌بندی، احصا و تعیین تکلیف شده است.

ارائه مصوبات معتبر حوزه های مورد بررسی، در کنار احصای مصوبات غیر معتبر، از نکات حائز اهمیت این تصویبنامه ها محسوب می‌شود که آثار زیادی در جهت آگاهی مردم و مجریان با حقوق و تکالیف خود، ایجاد رویه واحد و جلوگیری از تصمیمات مغایر و متفاوت در دستگاههای اجرایی، پالایش و شفاف‌سازی نظام حقوقی و رفع موانع حوزه تولید  و بهبود محیط کسب و کار به همراه دارد. در اعتبارسنجی این مصوبات، قوانین کشور، تصویب‌نامه‌های هیات وزیران و شورای انقلاب، آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری و نظرات رییس مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

در نخستین تصویبنامه تنقیحی که در موضوع «بیمه خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه زمینی» و با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی (بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران) تهیه و در تاریخ ۳۱/۲/۱۳۹۹ به تصویب هیات وزیران رسید نزدیک به یکصد مصوبه مربوط به موضوع شناسایی و تعیین تکلیف گردید که از این میان حدود ۳۲ درصد معتبر اعلام شد.

در دومین تصویبنامه تنقیحی که در موضوع «حمل و نقل ریلی (راه آهن)» با همکاری وزارت راه و شهرسازی (شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران) تهیه و در تاریخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۹ به تصویب هیات وزیران رسید بیش از ۱۸۰۰ مصوبه مربوط به موضوع شناسایی و تعیین تکلیف گردید که از این میان حدود ۱۶ درصد معتبر اعلام شد.

در سومین تصویبنامه تنقیحی که در موضوع «مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی» و با همکاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی تهیه و در تاریخ ۱۵/۱/۱۴۰۰ به تصویب هیات وزیران رسید بیش از ۹۴۰ مصوبه مربوط به موضوع شناسایی و تعیین تکلیف گردید که از این میان ۳۷ درصد معتبر اعلام شد.

بر اساس این تصویبنامه ها، معاونت حقوقی رییس جمهور موظف شده است با همکاری دستگاههای اجرایی ذی ربط و در راستای آگاهی مجریان و شهروندان، به نحو مقتضی نسبت به نشر و اطلاع‌ رسانی متن تنقیح شده مصوبات معتبر، اقدام کند.  در این تصویبنامه تاکید شده ارایه هرگونه پیشنهاد در آینده، جهت تصویب در هیات وزیران در موضوع مذکور، منوط به داشتن پیوست تنقیحی است. همچنین هیات وزیران، دستگاه های اجرایی را موظف کرده است با همکاری معاونت حقوقی رییس جمهور هر سال نسبت به بروزرسانی پیوست‌های این تصویبنامه، اقدام و آن را برای تصویب به هیئت‌وزیران ارایه کند.

لازم به ذکر است تدوین تصویبنامه های تنقیحی در موضوعات متعدد دیگری از جمله سرمایه گذاری خارجی، ‌ حمل و نقل دریایی، اتاقهای بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی، ‌ایثارگران، تخلفات اداری، مالیاتی، بنگاههای کوچک و متوسط،   در دستور کار معاونت حقوقی رییس جمهور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *