اگر چک امانی شما را برگشت زدند راهکار چیست؟

اگر چکی را بعنوان امانت، صادر کردید و به شخص دیگری تحویل دادید و قرارتان با او، این بوده که چک امانی را در تاریخ مشخصی به شما بازگرداند و او اقدام به خرج نمودن چک و انتقال آن به شخص دیگری نمود شما برابر قانون می‌توانید به ترتیب زیر اقدام کنید:

۱- به بانک دستور بدهید از پرداخت‌ وجه آن چک، خودداری کند و بلافاصله اقدام به طرح دعوا جهت بازگرداندن اصل چک نمایید.به شرطی می‌ توانید چنین اقدامی بنمایید که رسید کتبی و سند اطمینان‌آوری برای اثبات، امانی بودن چک داشته باشید.

۲- برابر ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی، اقدام به طرح شکایت کیفری علیه امین کنید.ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی، بیان داشته است که:هر گاه چک به عنوان امانت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که چک مذکور، مسترد شود و شخصی که چک نزد او بوده، آن را به ضرر مالکین یا متصرفین آن ها، استعمال یا تصاحب نماید، به حبس از شش ماه تا سه سال، محکوم خواهد شد.به شرطی می‌توانید چنین اقدامی بنمایید که رسید کتبی و سند اطمینان‌آوری برای اثبات، امانی بودن چک داشته باشید.

۳- اقدام به طرح دعوای حقوقی لازم برای بازگرداندن اصل چک علیه شخص امین نمایید زیرا صدور حکم به رد چک مورد خیانت، مستلزم تقدیم دادخواست حقوقی است.به شرطی می‌توانید چنین اقدامی بنمایید که رسید کتبی و سند اطمینان‌ آوری برای اثبات، امانی بودن چک داشته باشید.

۴- اگر شخص امین، چک را خرج کرد و شما در مقابل دارنده چک‌، محکوم به پرداخت وجه چک شدید و اموال و وجه شما توقیف و برداشت شد می‌ توانید علیه شخص امین، علاوه بر دعوای کیفری خیانت در امانت، اقدام به طرح دعوای مطالبه خسارت، معادل وجه چک‌ و خسارت و هزینه.های قانونی و دادرسی نمایید.به شرطی می‌توانید چنین اقدامی بنمایید که رسید کتبی و سند اطمینان‌آوری برای اثبات، امانی بودن چک داشته باشید.ملاحظه می‌فرمایید که در همه موارد بالا چیزی که بسیار مهم است این است که شما سند و مدرک و رسید کتبی داشته باشید که بتوانید با آن در دادگاه، ثابت کنید که چک، امانی بوده است.بنابراین هر زمان که چکی را بعنوان چک امانت، صادر می‌ کنید در متن چک بنویسید که بابت امانت در زمینه …..صادر شده است یا اینکه از گیرنده چک، رسید کتبی با اخذ امضا و اثر انگشت بگیرید که چک شماره…مورخ….به مبلغ…. صادره از حساب شماره…..در بانک…..شعبه…. را بابت امانت در زمینه….از آقای …. تحویل گرفته و متعهد است آن را در تاریخ…..به صادر کننده چک ، بازگرداند.

در زمانی که نیاز به وکیل یا مشاوره حقوقی داشتید کافیست با موسسه تماس بگیرید. موسسه حقوقی و صلح و داوری عدل پویان زرین، با تجربه ای ده ساله و وجود مدیرعاملی توانا و وکلای موفق در بسیاری از پرونده های حقوقی، راه حل درست را به شما نشان خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *