اجرای رای داور

مطابق با ماده ۴۸۸ قانون آئین دادرسی مدنی رای داوری باید مطابق مقررات قانونی اجرا شود . به نظر اکثریت حقوقدانان درخواست اجرای رای داور مستلزم تقدیم دادخواست و ابطال تمبر و پرداخت هزینه دادرسی نمی باشد . ولی در رویه قضائی بر خلاف این نظر اجرای رای داور نیازمند تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی می باشد .
دادگاه با وجود شرایط ذیل دستور اجرای رای داور را صادر می نماید :
۱)    پس از ملاحظه اسناد و مدارک داوری
۲)    احراز صلاحیت داور برای داوری
۳)    پس از تشخیص موضوع داوری
۴)    رای صادره را با موضوع داوری منطبق بداند
۵)    صدور رای در مدت مقرر و حدود صلاحیت داور را تشخیص دهد

نکات کاربردی مربوط به اجرای رای داور

  • دادگاه مرجع درخواست اجرا در صورتی  مکلف به صدور برگ اجرایی است که رای مورد درخواست اجرا باطل نبوده و قابلیت اجرایی داشته باشد.
  • هرگاه طرفین رای داور را به اتفاق به طور کلی یا قسمتی از آن را رد کنند ، آن رای در قسمت مردود بلا اثر خواهد بود .
  • صدور اجرائیه باید مطابق با قانون اجرای احکام مدنی انجام شود از جمله اینکه هزینه های اجرا باید از محکوم علیه اخذ شود 
  • صدور اجرائیه در مورد رای داوری با دادگاه بدوی صالح است مگر اینکه دادگاه تجدیدنظر دعوی را به داوری ارجاع داده باشد که در این صورت دادگاه تجدید نظر باید اجرائیه صادر نماید (مهاجری ص ۳۰۸) در این خصوص نظر مخالف وجود دارد ، زیرا به تصریح ماده ۵ قانون اجرای احکام مدنی ، صدور اجرائیه با دادگاه نخستین است.
  • مرجع رفع اختلاف ناشی از اجرای رای داور دادگاهی هست که اجرائیه صادر نموده است .
  • در صورتی که هریک از طرفین به دادگاه اعلام دارد که رای داور از موارد بطلان است ، از جمع مواد ۴۹۰ و ۴۹۱ و ۴۹۳ قانون آئین دادرسی می توان چنین نتیجه گرفت :
    ۱)    اعتراض به رای داور مانع اجرای آن نمی باشد مگر دادگاه دلایل ابراز را قوی تشخیص دهد در اینصورت قرار توقیف منع اجرا رای را تا پایان رسیدگی و صدور حکم قطعی اعلام می دارد .
    ۲)   اگر دادگاه دلایل ابرازی جهت ابطال را قوی تشخیص ندهد عملیات اجرا ادامه پیدا می کند ، همچنین در اینصورت دادگاه می تواند از معترض تامین مناسب اخذ و قرار توقف اجرای رای داور را صادر نماید . اگر دادگاه پس از تعیین وقت و رسیدگی حکم بر بطلان رای داور را صادر نماید ، در اینصورت عملیات اجرایی متوقف می شود تا حکم قطعی گردد . اگر طرفین به دادنامه صادره معترض گردند و دادگاه تجدیدنظر حکم دادگاه بدوی را نقض و حکم به رد دعوی ابطال رای داور، صادر نماید بلافاصله عملیات اجرایی ادامه می یابد و اگر دادگاه تجدید نظر رای دادگاه بدوی را تایید نماید رای داور ابطال و قطعی گشته و در اینصورت اگر اگر ارجاع امر به داوری از طریق دادگاه نبوده باشد رسیدگی به دعوی با تقدیم دادخواست بعمل خواهد آمد و اگر ارجاع امر به داوری از رهگذر دادگاه بوده باشد رسیدگی به دعوی در دادگاه مزبور بدون ارائه دادخواست بعمل خواهد آمد . اگر دادگاه بدوی در جلسه رسیدگی دعوی ابطال را مردود اعلام نماید باز هم طرفین حق تجدیدنظرخواهی داشته و این اعتراض مانع ادامه عملیات اجرایی نمی گردد مگر دادگاه تجدیدنظر دلایل اعتراض را قوی تشخیص دهد و قرار توقف منع اجرا را صادر نماید .

لازم به ذکر است ارسال درخواست اجرای رای داور به مرجع ذی صلاح از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضائی صورت می گیرد ، فلذا جهت تقدیم دادخواست به همراه مدارک مربوطه از جمله تصویر مصدق رای داوری و نسخه ابلاغ دادنامه و مدارک شناسایی جهت احراز سمت و همچنین کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه دادرسی ، به این دفاتر مراجعه نمائید .