آیا محکومیت زوج به پرداخت نفقه آینده ممکن است ؟

شماره نظریه : ۷/۱۴۰۰/۵۹۰
شماره پرونده : ۱۴۰۰-۹/۱-۵۹۰
تاریخ نظریه : ۱۴۰۰/۰۶/۰۱

استعلام :

۱ – آیا محکومیت زوج به پرداخت نفقه آینده ممکن است ؟

۲ – چنانچه زوج به پرداخت نفقه معوقه زوجه محکوم و در دادنامه صادره میزان نفقه آینده زوجه نیز قید شود ، آیا اجرای حکم راجع به نفقه آینده امکان پذیر است یا آنکه باید نفقه حال زوجه اجرا و متعاقباً طرح دعوای حقوقی متناسب و صدور حکم بر محکومیت ، دادنامه صادر و اجرا شود ؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :

اولاً ، با توجه به صراحت ماده ۱۲۰۶ قانون مدنی مبنی بر استحقاق زوجه برای اقامه دعوا بابت نفقه گذشته ، صدور حکم به پرداخت نفقه آینده صحیح نیست .

ثانیاً ، در خصوص حکم مقرر در ماده ۴۷ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ دادگاه بدون صدور حکم به پرداخت نفقه ، صرفاً میزان و ترتیب پرداخت را تعیین و اعلام می کند و صرف این امر به معنای صدور حکم به پرداخت نفقه نیست تا مستلزم احراز تمکین زوجه در آینده باشد و اصولاً احراز امری برای زمان آینده ، در زمان صدور رأی امکان پذیر نیست .

ثالثاً ، بنا به مراتب مذکور صدور حکم به پرداخت نفقه آینده صحیح نیست و در صورت استنکاف شوهر از پرداخت نفقه تعیینی بر اساس ماده ۴۷ قانون مذکور به ادعای عدم تمکین ، زوجه ‌باید با تقدیم دادخواست دیگری مبنی بر مطالبه نفقه معوقه و اثبات استحقاق خود برای دریافت آن اقدام لازم را به عمل آورد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *