معاون فرهنگی دستگاه قضا در گفت‌وگو با میزان مطرح کرد ضرورت فرهنگ‌سازی رای جایگزین حبس در جامعه/ احکام جایگزین حبس برای زندانی خطرناک صادر نمی‌شود

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان یکی از معاونت‌های تازه تاسیس، اما پربازده دستگاه قضایی، معاونت فرهنگی است. این معاونت حمایت از توسعه و ترویج مجازات‌های جایگزین حبس و تجلیل از قضات صادر کننده این آرا را در دستور کار خود دارد تا بتواند این سیاست دستگاه قضایی را توسعه دهد.

در این باره در گفت‌وگو با حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه اهمیت توسعه و ترویج مجازات‌های جایگزین حبس را جویا شدیم.

وی در این خصوص اظهار کرد: قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲ و مجازات‌های اعمال شده در رابطه با مجازات‌های جایگزین حبس بی شک یک گام ارزشمند و رو به جلو است.

این مقام مسئول تصریح کرد: این قانون دست قضات در برخورد با بعضی جرائم را بازگذاشته است که بتوانند از مجازات جایگزین حبس استفاده کنند. خوشبختانه این جایگزین‌ها متنوع هستند، از خدمات اقتصادی و اجتماعی گرفته تا برنامه‌های فرهنگی، مطالعه کتاب، خدمات عمومی و مسائلی از این دست قابلیت که اجرا دارند.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی اظهار کرد: برنامه‌هایی را در حوزه فرهنگی دنبال می‌کنیم تا مجازات‌های جایگزین حبس به همین مقداری که در قانون آمده است به عنوان یک کار خوب و ارزشمند ترویج شود.

معاون فرهنگی دستگاه قضا در رابطه با اقدامات این معاونت در توسعه مجازات‌های جایگزین حبس گفت: در جلساتی که با بعضی از اصحاب هنر و تولیدکنندگان برنامه‌های تلویزیونی داشتیم این مباحث را مطرح‌کردیم، بحمدالله نتیجه بحث‌ها این بود که بعضی از تهیه کنندگان و نویسندگان به فکر افتادند که به سمت تولید آثاری با محوریت این قبیل مجازات‌ها بروند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: همچنین از رسانه ملی، نویسندگان و کارگردانان، تهیه کنندگان و سایر هنرمندان خواهش می‌کنیم به سمت ساخت برنامه‌های اثرگذار حرکت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی درباره عدم اقبال برخی دستگاه‌ها و نهاد‌های پذیرنده این نوع محکومین گفت: اینکه چرا نهاد‌ها هنوز افراد محکوم را برای انجام خدمات نمی‌پذیرند در گام اول مشکلش فرهنگی است. باید کار فرهنگی صورت گیرد که این موضوع جا بیفتد.

معاون فرهنگی دستگاه قضا اظهار کرد: خیلی از این افراد آدم‌های درستی هستند، منتهی مشکل برایشان پیش آمده است، مثلا بخاطر مشکلات اقتصادی، رکود، نچرخیدن چرخ اقتصاد و … بدهی به زندان افتاده اند مثلا فردی چک کشیده، ولی چکش برگشت خورده و حالا به زندان محکوم شده است. طبیعتا این فرد آدم خطرناکی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی عنوان کرد: در زندان‌ها خیلی از این آدم‌ها داریم، این‌ها آدم‌های سالمی هستند. افرادی هستند که جرم‌های عمدی مرتکب نشده و برای جامعه خطرناک نیستند، اما بخاطر برخی قوانین مجبور هستند زندانی شوند.

وی توضیح داد: حالا که این قبیل افراد حبس شدند اگر مجازات جایگزین حبس برای این‌ها ممکن باشد چه عیبی دارد که این افراد توسط دستگاه‌های مشمول قانون پذیرفته شوند؟ لذا مسئله اول این است که نهاد‌ها بدانند این‌ها اکثرا افراد خطرناکی نیستند.

معاون رئیس قوه قضاییه بیان کرد: نکته دوم این است که دستگاه‌ها و نهاد‌های کشور باید بدانند که احکام جایگزین حبس برای زندانی خطرناک صادر نمی‌شود و فقط برای کسانی صادر می‌شود که خطرناک نباشند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه ادامه داد: لذا این افراد به راحتی می‌توانند خدمات رایگان ارائه دهند و خیلی هم مفید باشند. به عبارت بهتر یک عنصر مفید برای جامعه و برای آن دستگاه پذیرنده باشند.

حجت الاسلام و المسلمین خاطرنشان کرد: این امر برای همه خوب است، هم برای پذیرنده این افراد خوب است و هم برای جامعه بهتر است که یک عنصر مفید به جامعه بر‌گردد.

این مقام مسئول افزود: لذا منظور این است که باید برای این کار فرهنگ‌سازی شود و رسانه‌ها باید این موضوع را ترویج کنند.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی به سومین گام برای پذیرش محکومان مشمول احکام جایگزین حبس توسط دستگاه‌ها و نهاد‌ها اشاره کرد و گفت: گام بعدی برای این که این افراد توسط دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف پذیرش و به کارگیری شوند این است که آیین نامه این قانون تهیه و به دستگاه‌های پذیرنده ابلاغ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *