معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی کشور: ارتقای کیفیت خدمات و تسهیل ارائه خدمات به مردم سرلوحه برنامه‌های سازمان پزشکی قانونی است

به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی کشور در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس گفت: در دوره مدیریت جدید سازمان بحث ارتقای کیفیت خدمات و نیز تسهیل ارائه خدمات به مردم عزیزمان در سرلوحه برنامه‌های سازمان قرار دارد.

وی افزود: پزشکی قانونی بازوی کارشناسی قوه قضائیه است که با بهره گیری از متخصصین و تجهیزات پیشرفته نسبت به انجام وظایف اقدام می‌کند به طوریکه بیش از ۹۰ درصد از نظرات پزشکی قانونی مورد بهره گیری قضات در صدور احکام قرار می‌گیرد.

فروزش افزود: از کل خدمات (حدود ۲ میلیون) سال گذشته ۸۵ درصد (حدود ۱.۸۰۰) مربوط به معاینات بالینی بوده که به طور متوسط در کمتر از یک ساعت انجام شده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: ده درصد خدمات سال گذشته نیز مربوط به حوزه‌های آزمایشگاهی سم شناسی، آسیب شناسی و سرولوژی و ژنتیک بوده که میانگین زمان پاسخی در این بخش ۶۳ روز بوده است. این طول زمانی در مقایسه با گذشته‌ای نه چندان دور که زمان پاسخدهی حدود ۳ ماه به طول می‌انجامید، کاهش خوبی داشته و به کاهش اطاله دادرسی کمک زیادی کرده است. همچنین ۵ درصد دیگر خدمات مربوط به حوزه تشریح است که به طور میانگین در ۲.۵ ساعت به مراجعین محترم ارائه شده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان اظهار داشت: در حال حاضر پزشکی قانونی از ۷۳۰۰ ردیف سازمانی با ۲۶۰۰ نفر همکار به ارائه خدمات مشغول است و حدود ۶۵ درصد ظرفیت سازمانی خالی است بنابراین بار این کمبود نیرو را سایر همکاران به دوش می‌کشند.

فروزش ادامه داد: در حوزه فضای فیزیکی نیازمند ۱۳۰ هزار مترمربع فضای مناسب هستیم تا همکاران بتوانند در فضای استاندارد و با لحاظ صعوبت کار به ارایه خدمات مناسب به مراجعین بپردازند. در حوزه نیروی انسانی، جذب تعدادی از پزشکان بورسیه و انجام مقدمات تعداد دیگری از آنها موجب بهبود شرایط ارائه خدمات تخصصی به مردم عزیزمان شده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان در پایان از دکتر غلامزاده به دلیل برنامه ریزی‌های دقیق و علمی شان که منجر به ارتقای چشمگیر اداره کل استان فارس در سطح کشور و توسعه متناسب و همه جانبه این اداره کل در حوزه‌های مختلف شد تشکر و برای دکتر درودچی که از همکاران باسابقه این سازمان و از مدیران پرتوان این اداره کل هستند آرزوی موفقیت روزافزون کرد.

نظرات پزشکان قانونی رای دادسرا‌ها راهگشاست

رئیس کل دادگستری فارس نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه پزشکی قانونی در بررسی پرونده‌های قضایی و کمک آن به صدور حکم دادگاه‌ها گفت: نظرات افراد فعال در این حوزه برای دادسرا‌ها و پلیس بسیار راهگشاست.

حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی با بیان اینکه نظرات به موقع در پرونده‌های جنایی بسیار اهمیت دارد، ارتقای جایگاه پزشکی قانونی فارس در کشور را از شاخص‌های مدیرکل سابق این اداره‌کل دانست و خواستار حفظ این رتبه توسط مدیرکل جدید شد.

وی با تاکید بر اینکه پزشکی قانونی جای انسان‌های شایسته است، گفت: باید حساس‌ترین و باسوادترین افراد در این جایگاه قرار گیرند.

رئیس کل دادگستری فارس خواستار تعامل و هماهنگی مدیرکل جدید پزشکی قانونی فارس با معاونت پیشگیری دادگستری استان شد و افزود: برنامه‌های تحولی در این اداره‌کل در دستور کار قرار گیرد. همچنین مردم داری و خوش برخوردی اولویت فعالیت در این اداره‌کل باشد.

وی همچنین خواستار مقابله با افراد فاسد شد و گفت: نیروی جوان و متدین کم نداریم، لذا سالم‌ترین نیرو‌ها در بخش‌های مختلف این اداره‌کل به کار گرفته شوند.

موسوی با اشاره به رضایت ٩٠ درصدی مردم از پرسنل پزشکی قانونی فارس، عنوان کرد: توقع افزایش١٠٠ درصدی رضایتمندی مردم از این اداره‌کل را داریم و امیدواریم برنامه ریزی و تلاش مضاعف این میزان رضایتمندی ارتقا یابد.

وی همچنین خواستار اظهار نظر به حق، تعامل با دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پلیس و نیروی انتظامی و دادسرا‌ها شد و با تاکید بر پرهیز از معاینات غیر ضرور شد و گفت: امروز امید و رضایتمندی در جامعه ایجاد شده که باید برای تقویت آن تلاش کنیم.

رئیس کل دادگستری فارس یادآور شد: اولویت اصلی ما علاوه بر رسیدگی برخورد با مفسدین و دلالان، مردم داری به عنوان سرمایه‌های نظام است.

رییس کل دادگستری استان فارس آموزش را از حوزه‌های مهم در سیستم قضایی عنوان و تصریح کرد: آموزش از حوزه‌های مهم در سیستم قضایی و پزشکی قانونی است و نباید در آموزش به وضعیت موجود اکتفا کرد.

پزشکی قانونی استان فارس پیشرفته‌ترین مرکز پزشکی قانونی در کشور است

مدیرکل سابق پزشکی قانونی استان فارس نیز با اشاره به اینکه پزشکی قانونی این استان پیشرفته‌ترین مرکز پزشکی قانونی در کشور است، گفت: پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی کشور در شیراز قرار دارد و این اداره کل رتبه اول آموزش و پژوهش را دارد.

غلامزاده افزود: یکی از بهترین سالن‌های تشریح سازمان در اختیار پزشکی قانونی استان فارس قرار دارد و تلاش کردیم توسعه همه جانبه را در حوزه‌های مختلف ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه استان فارس در تمام برنامه‌های توسعه‌ای سازمان رتبه اول یا دوم را داشته است، اظهار داشت: این امر محصول همدلی و همراهی تمامی همکاران در اداره کل پزشکی قانونی استان است و تمام موفقیت‌ها را مرهون این همدلی و توسعه مناسب در حوزه نیروی انسانی هستیم. در حوزه نیروی انسانی متخصص نیز علیرغم کم رغبتی در خصوص ورود به سازمان توانستیم در حوزه‌های مختلف تخصصی اقدام به جذب نیرو کنیم.

غلامزاده اظهار کرد: استقرار سیستم مدیریت کیفیت در آزمایشگاه‌های اداره کل به عنوان اولین اداره کل پزشکی قانونی در کشور جزو توفیقات این اداره کل محسوب می‌شود.

مدیرکل سابق پزشکی قانونی استان فارس ایجاد ارتباط مستقیم میان پزشکان و قضات در پرونده‌های مختلف در راستای طرح و رفع ابهامات و ایجاد کمیته‌های مشورتی را از جمله اقداماتی عنوان کرد که به کاهش اطاله دادرسی در پرونده‌های قضایی استان منجر شده و خاطرنشان کرد: تعاملات خوب و نزدیک پزشکی قانونی استان با دستگاه‌های مختلف استان از دیگر فعالیت‌های این اداره کل بوده که به حصول این توفیقات منجر شده است.

دکتر درودچی مدیرکل جدید پزشکی قانونی استان فارس نیز ضمن تشکر از زحمات و خدمات مدیر کل سابق، رضایت الهی را در کسب رضایت مردم دانست و ابراز امیدواری کرد: با امداد الهی از عهده خدمت مناسب و کسب رضایت مردم برآیند.

وی اهم برنامه‌های پیش رو را برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت و اصلاح فرایند‌ها و تکریم ارباب رجوع اعم از مصدومین و مراجعین خارج سازمانی و نیز همکاران سازمانی برشمرد و تصریح کرد: بدون شک توفیقات حاصل شده در این اداره کل بدون همدلی و همراهی همکاران حاصل نمیشد که امیدواریم این همدلی در راستای نیل به اهداف سازمانی افزایش یابد.

به گفته دکتر درودچی اتقان نظرات کارشناسی پزشکی قانونی، کاهش زمان رسیدگی به موارد ارجاعی، توجه جدی به امر آموزش و ارتقای برنامه‌های آموزشی که نقطه پایانی برای آن متصور نیست، شناسایی پتانسیل‌های خوب همکاران در اداره کل و بهره گیری از ابداعات و خلاقیت‌های همکاران استان از دیگر برنامه‌های پیش رو خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *