لزوم اهتمام حداکثری قضات بر عدم حبس محکومین مهریه

به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، حجت الاسلام و المسلمین نورالله قدرتی بر لزوم اهتمام حداکثری قضات بر عدم حبس محکومین مهریه تاکید کرد و گفت: بر این اساس دستورالعملی از سوی دادگستری استان قزوین تنظیم و به روسای حوزه‌های قضایی جهت اجرا ابلاغ شده است، تا با توجه به موازین قانونی و شرعی در این خصوص اقدام شود.

وی افزود: از آنجایی که مهریه از دیون غیر معوض محسوب می‌شود لذا بنا بر ماده ۷ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، اثبات تمکن مدیون به عهده زوجه است.

رییس کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: بر اساس همین قانون، جز مواردی که زوجه با ادله قانونی تمکن مدیون را به اثبات می‌رساند حبس محکوم علیه فاقد و‌جاهت قانونی است.

حجت الاسلام و المسلمین قدرتی عنوان کرد: از این پس باید پیش از حبس هر محکوم مهریه، موضوع به اطلاع دادگستری استان رسیده و هماهنگی لازم انجام شود.

وی عنوان کرد: همچنین محاکم مجاز نیستند از محکومینی که بابت بخشی از محکومیت خود (مبلغ پیش قسط یا اقساط معوقه) دادخواست اعسار تقدیم می‌کنند، اقدام به اخذ تامین به میزان کل محکومیت مهریه نمایند، بلکه تامین باید به همان میزان دین موضوع ادعای اعسار باشد.

وی عنوان کرد: با توجه به غیرمعوض بودن دین در مورد مهریه و نظر به اینکه در اکثریت قریب به اتفاق موارد، دعوای اعسار با تقسیط دین مورد قبول محاکم قرار می‌گیرد؛ لذا با استناد به مفهوم مخالف تبصره ۱ ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی از تامین رفع اثر می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی اضافه کرد: بنابراین لازم است در صورت ضرورت اخذ تامین حتی المقدور به اخذ تامین از نوع کفالت اکتفاء شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *