دوره خدمت سربازی وظیفه در تعیین سقف سنی برای استخدام محاسبه نمی‌شود

رای هیات تخصصی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: ۹۹۰۲۱۰۹      تاریخ رای: دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰        شماره دادنامه: ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۰۰۱۲

هیات تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای محمدکیان رشیدی

طرف شکایت: ۱- استانداری کرمان ۲- سازمان ( وقت ) مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ۳- سازمان ثبت احوال استان کرمان

*موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند (د) تبصره شرایط اختصاصی دفترچه آگهی آزمون استخدامی استانداری کرمان در سال ۱۳۹۱

استانداری کرمان برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود و سایر دستگاه‌های اجرایی استان طبق مفاد قانون مدیریت خدمات کشوری و دستورالعمل نحوه برگزاری آزمون عمومی و تخصصی با مجوز ماخوذه اقدام به برگزاری آزمون برای جذب تعداد ۹۰۰ نفر به صورت پیمانی نموده که شاکی به قسمتی از دفترچه مذکور اعتراض داشته و تقاضای ابطال آن را نموده است.

* مقرره مورد شکایت:

شرایط اختصاصی استخدام:

 حداقل سن ۲۰ سال تمام و حداکثر سن برای دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی ۲۹ سال، لیسانس ۳۳ سال، فوق لیسانس ۳۵ سال و دکتری ۳۷ سال تمام تا آخرین روز مهلت ثبت نام می باشد.

تبصره : موارد ذیل به شرط ارائه تاییدیه های معتبر به حداکثر سن مقرر اضافه خواهد شد:

الف)…

ب) …

ج ) …

د) داوطلبانی که به صورت غیررسمی و تمام وقت در دستگاه های دولتی از تاریخ ۲۲؍۱۱؍۵۷ به خدمت اشتغال داشته اند به میزان مدت خدمت غیر رسمی آنها

 *دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت:

مقرره مورد شکایت مغایر با ماده ۱۴ بخشنامه شماره ۶۹۱۲؍د مورخ ۱۵؍۱۱؍۱۳۷۰ سازمان اداری و استخدامی کشور و همچنین بخشنامه شماره ۵۵۵۸۸؍۲۰۰ مورخ ۲۷؍۱۰؍۱۳۸۹ می باشد چرا که در این بخشنامه ها سنوات سربازی جزء سابقه دولتی منظور شده ولی در مقرره مورد شکایت بر خلاف موارد مطروحه از اضافه کردن سوابق خدمت سربازی به سقف سنی ورود به خدمت از شرایط اختصاصی آزمون اختصاصی استانداری کرمان خودداری شده که موجب تضییع حقوق تعداد زیادی از اشخاص شده است. همچنین مقرره مذکور مغایر با قانون احتساب سوابق خدمت مستخدمین وزارتخانه ها و موسسات و شرکت های دولتی مصوب ۱۳۶۴ می باشد.

* خلاصه مدافعات طرف شکایت:

الف) پاسخ سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان به موجب لایحه دفاعیه شماره ۵۸۹۶۸۶ مورخ ۶؍۱۱؍۱۳۹۹ به این شرح است:

۱- ماده ۱۴ آیین نامه اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل برای محاسبه تجربه قابل قبول کارکنان شاغل می باشد و ماده ۱۰۵ قانون مدیریت خدمات کشوری به احتساب مدت خدمت نظام وظیفه به عنوان سابقه کارمندان برای بازنشستگی اشاره کرده است.

۲- در تبصره ۳ ماده ۵ بخشنامه شماره ۸۴۵۹۷؍۲۰۰ مورخ ۸؍۹؍۱۳۸۸ دستور العمل نحوه برگزاری آزمون های استخدامی، حداکثر سن برای دارندگان مقطع تحصیلی لیسانس ۳۳ سال تا آخرین روز ثبت نام بوده و درخصوص مدت خدمت سربازی و افزودن آن به حداکثر سن حکمی ندارد.

ب) پاسخ اداره کل ثبت احوال استان کرمان به موجب لایحه دفاعیه شماره ۱۱۱۳۳؍۱۱؍۲۸ مورخ ۱۱؍۱۱؍۱۳۹۹ به این شرح است:

۱- آزمون مورخ ۲۶؍۳؍۱۳۹۱ سراسری بوده و توسط استانداری برگزار شده و در روزنامه محلی چاپ و اطلاع رسانی شده و ثبت احوال دخل و تصرفی در مفاد و متن آن نداشته است بنابراین شکایت علیه این اداره کل فاقد وجاهت قانونی می باشد.

* پرونده در هیات تخصصی استخدامی مطرح و مورد رسیدگی قرارگرفت و بر اساس نظر اتفاق آراء مقرره مورد شکایت قابل ابطال تشخیص داده نشد و بنابراین با استعانت از خداوند متعال و به استناد بند «ب» ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در مورد آن به شرح زیر رای صادر می‌شود.

رای هیات تخصصی استخدامی

با توجه به اینکه:

اولاً به موجب بند ج ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری: «انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی برای مردان» یکی از شرایط اولیه و عمومی استخدام در دستگاه‌های اجرایی محسوب می‌شود و افزودن مدت آن به حداکثر سن داوطلبان استخدام موضوع بند الف ماده ۴۲ قانون مذکور نیازمند اذن قانونگذار است در حالی که حکمی در این خصوص وجود نداشته و قانون اصلاح حداکثر سن داوطلبان استخدام مصوب سال ۱۳۷۱ نیز متضمن حکمی مبنی بر احتساب دوره خدمت وظیفه به سقف سنی مقرر نمی باشد،

ثانیاً احتساب مدت خدمت وظیفه به عنوان سابقه خدمت برای بازنشستگی که به موجب ماده ۱۰۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مقرر شده ارتباطی به شرایط عمومی ورود به خدمت ندارد و اعمال آن مربوط به بعد از استخدام و صرفاً جهت بازنشستگی می باشد. بنابراین مقرره مورد شکایت که  مقرر داشته: «داوطلبانی که به صورت غیررسمی و تمام وقت در دستگاه‌های دولتی از تاریخ ۲۲؍۱۱؍۵۷ به خدمت اشتغال داشته‌اند به میزان مدت خدمت غیر رسمی آنها » به حداکثر سن آنها افزوده می شود مطابق با بند (هـ) قانون اصلاح حداکثر سن داوطلبان استخدام بوده و مغایرتی با قانون مذکور و سایر قوانین نداشته و قابل ابطال نمی باشد، فلذا رای به رد شکایت صادر می شود . این رای مستند به بند «ب» ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری صادر و ظرف بیست روز پس از صدور، از سوی ده تن از قضات یا رئیس محترم دیوان عدالت اداری قابل اعتراض می‌باشد.

رضا فضل زرندی- رییس هیئت تخصصی استخدامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *