انتشار اسکرین شات چه عواقبی دارد؟

بر اساس قانون افشای اطلاعات خصوصی، اسکرین شات جرم است و قانون‌ مجازات اسلامی، به طور واضح در ماده ۷۴۵ و در ماده ١۶ قانون جرایم ‌رایانه‌ای افشا اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته و مجازات آن را جزای نقدی و تا دو سال حبس درنظر گرفته است. البته موضوع مورد توجه آن است که قانون‌گذار درباره اسرار خصوصی تعریف مخصوص نداشته و تنها در یک ماده آن هم در ماده ٨ قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی بیان کرده که نامه‌ها، عکس‌ها، نوشته‌ها و فیلم‌های خصوصی از مصادیق بارز جرم هستند.

تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی شود، خواه تهدیدکننده به این واسطه، تقاضای مال به قصد اخاذی کرده یا نکرده باشد، جرم مستقلی است که بر اساس ماده ۶۶٩ قانون‌مجازات‌اسلامی تا هفتاد وچهار ضربه‌ شلاق و یا تا دو سال حبس برای آن در نظرگرفته‌ شده‌ است.

آیا اسکرین شات ازمتن گفتگو تلگرام،وایبر،فیس بوک وایمیل…، فایل صوتی و فیلم جزو مستندات حقوقی هستند؟

برخلاف تصور عموم که متن گفتگو در تلگرام، وایبر، فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی دیگر، ایمیل، صدای‌ضبط ‌شده و فیلم را جزو دلایل قابل استناد به‌شمار نمی‌آورند، طبق ابلاغیه رئیس قوه قضائیه تحت عنوان آینن نامه «آیین‌نامه جمع‌آوری و استنادپذیری ادله الکترونیکی» را به‌رسمیت شناخته است.

بنابراین اگر کسی شما را در وایبر یا فیس‌بوک یا تلفن‌همراه یا ایمیل، تهدید کرده است، باید بدانید تمام این محتواها در دادگاه به عنوان دلیل از شما و بر علیه شخص تهدیدکننده پذیرفته خواهند شد و یا ارتباطات و پیام های میان طرفین می تواند مستندی برای اثبات حق شود.

دادگاه، با مکانیسم مشخصی که توسط کارشناسان حوزه فناوری اجرا خواهد شد، صحت مدارک شما را بررسی کرده و در صورت تائید، ملاک و مبنای صدور حکم قرار خواهد گرفت.

نکته بسیار مهم اینکه به دست آوردن دلیل باید به روش‌های قانونی صورت پذیرد وگرنه ممکن است دادگاه آن دلایل را از شما نپذیرد.

اطلاعاتی که شما با هک کردن ایمیل یا اکانت طرف مقابل یا کارگذاشتن غیرقانونی دستگاه ضبط صدا یا تصویر در محل اقامت، دفتر کار یا خودروی وی به دست بیاورید، در دادگاه مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.( در شکل‌های شدیدتر ممکن است اینگونه اقدامات بر علیه خودتان استفاده شود.) بنابراین در پاسخ به یک رفتار مجرمانه، دست به اقدامات مجرمانه‌ی متقابل نزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *